Profielwerkstuk snaartheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Profielwerkstuk snaartheorie

Hallo

Binnenkort moet ik een onderwerp weten voor mijn PWS. Ik wil het graag over de snaartheorie of de theorie van alles of quantummechanica doen. Nouja, Iets in die richting. Gewoon een natuurkundig onderwerp waar je lekker diep in kunt duiken. Maar mijn vraag is of zo'n soort onderwerp niet te ingewikkeld wordt. Heeft iemand van jullie een keer een PWS over zo'n onderwerp gemaakt? Wat waren jullie ervaringen? En weten jullie nog meer leuke natuurkundige onderwerpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 264

Re: Profielwerkstuk snaartheorie

Aan snaartheorie zou ik me niet wagen - daarvoor moet je een enorme basis in de natuurkunde hebben. "even" een profielwerkstukje maken gaat 'm wat dat betreft niet worden. Erg aan te raden vind ik speciale relativiteit of misschien iets "academischere mechanica" dan je op het vwo krijgt. Beide onderwerpen zijn toegankelijk met een vwo basis.

Speciale relativiteit gooit je idee van ruimte en tijd overhoop en bindt die twee onlosmakelijk aan elkaar. (zie ook de cursus op dit forum - dat is een mooi begin).

Mechanica (denk aan wetten van Keppler) zijn enorm elegant als je het wiskundig aanpakt. Ook kan je dan een hoofdstuk wijden aan hoe keppler in zijn tijd experimenteel (tabellenwerk e.d.) zijn wet heeft uitgewerkt - daar bestaan mooie verhalen over. - erg de moeite waard.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Profielwerkstuk snaartheorie

Ik zou als ik jou was ook van snaartheorie wegblijven.

De basis van quantummechanica daarentagen is eigenlijk verassend 'simpel'. Hoe simpel ligt eraan wat je allemaal in de lessen wiskunde gezien hebt. Kort door de bocht zijn de twee dingen die je moet kunnen: differentiaalvergelijkingen oplossen en werken met complexe getallen.

Als je daar vlot in bent, kan je zeker al een heel eind komen denk ik.

Net zoals in de klassieke mechanika is er eigenlijk 1 basisvergelijking waarmee ja alles kan uitrekenen.

In plaats van F=ma, is dit nu de Schödinger vergelijking (waarin het golfconcept naar voor komt). Deze kan je zelfs zelf op een 'informele' manier afleiden.

Je kan ook de onzekerheidsrelatie van Heisenberg afleiden. Of het concept van 'nulpuntsenergie', tunneling, enz.

Het waterstof atoom, nochtans het eenvoudigste atoom, is daarentegen, hoewel analytisch oplosbaar, zeer ingewikkeld.

Ook vrij ingewikkeld is het aantonen dat fotonen elektronen kunnen aanslaan naar een hogere, maar enkel wanneer deze de juiste energie hebben.

Het leuke aan het onderwerp is dat je er zo diep in kan gaan als je wil, en dat je volgens mij veel kan bijleren over een theorie die voor velen zo goed als geheel onbekend is.

Als je interesse hebt, kan ik je een cursus 'inleiding tot de kwantumfysica' geven. Deze heeft wel geen uitgeschreven tekst, enkel slides met bewijzen en uitwerkingen, maar het kan je misschien wel een beeld geven over de wikunde en concepten die gebruikt worden. Dan kan je zelf oordelen of het al dan niet te complex wordt om goed te kunnen volgen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 164

Re: Profielwerkstuk snaartheorie

Blijf weg bij snaartheorie veels te lastig, wat ZVdP hierboven zegt klopt wel. Maar de relativiteitstheorie kan je misschien proberen maar deze is ook nog vrij lastig. Als ik jou was zou ik iets proberen met moeilijkere mechanica/dynamica dan dat je krijgt. Ik zelf het het massatraagheidsmoment gedaan, best interessant. Ook kan je bijv iets doen met vakwerkconstructies (bv een hijskraan of flatgebouw narekenen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Profielwerkstuk snaartheorie

@ZVdP Het laatste bericht op dit topic is alweer 4 jaar oud, maar toch ga ik het proberen: ik ga met mijn profielwerkstuk ook iets doen met quantummechanica. Zou je me alsjeblieft die cursus "inleiding tot kwantumfysica" kunnen geven? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Profielwerkstuk snaartheorie

Ik heb ZVdP al een hele tijd niet meer hier zien rondlopen. Je kunt natuurlijk altijd beginnen met de minicursus op dit forum.

Reageer