Circuit voor led

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Circuit voor led

Ik heb al eerder een schakeling gemaakt van LED's hierbij had ik 2 LED's in serie aangesloten met 1 weerstand en dat 3x paralel aan elkaar. Verder had ik hulp bij het kiezen van de weerstandjes.

Nu wil ik hetzelfde bereiken alleen nu heb ik andere LEDs.

ik heb LED's besteld met de volgende speccs:

I = 20 mA

U = 3.2V (Wit LED)

en een bron van 6V (4x AA)

nu weet ik dat ik deze formule moet gebruiken

Afbeelding

maar ik weet nooit hoe deze werkt als ik bijv LED's parallel zet

(of in setjes van 2 in serie en die setjes 3x parallel)

Ik weet ook niet wat beter is in het algemeen voor LEDs

Serie of Parallel.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en ook uitleg kan geven wat het beste is om te doen zodat ik er ook nog wat van leer ;)

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Leander Hofman

P.S.

voor degene die er in geintreseerd zijn ik ben een Replica aan het maken van een ironman helm en ik wil LEDs gebruiken om de ogen een echte gloei te laten geven

Afbeelding

Berichten: 582

Re: Circuit voor led

Normaal dien je ervoor te zorgen dat de som van de spanningen over de LEDs kleiner is dan de voedingspanning. Met jouw componenten is dat dus niet het geval 3.2V+3.2V=6.4V > 6V. Gevolg: je zal nooit de gespecifieerde stroom van 20mA door je LEDs kunnen laten stromen (wat eigenlijk noodzakelijk is bij LEDs) en de LEDs zullen dus mogelijks niet oplichten of in het beste geval een beetje oplichten.

Overigens raad ik je aan deze website door te nemen; bevat heel wat informatie en alles wordt relatief eenvoudig uitgelegd. Ook hoe je de voorschakelweerstand berekent. Als iets onduidelijk is kan je nog altijd hier terecht natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Circuit voor led

Normaal dien je ervoor te zorgen dat de som van de spanningen over de LEDs kleiner is dan de voedingspanning. Met jouw componenten is dat dus niet het geval 3.2V+3.2V=6.4V > 6V. Gevolg: je zal nooit de gespecifieerde stroom van 20mA door je LEDs kunnen laten stromen (wat eigenlijk noodzakelijk is bij LEDs) en de LEDs zullen dus mogelijks niet oplichten of in het beste geval een beetje oplichten.
Euhm, daarom zet je ze toch gewoon in parallel?

Iedere LED heeft dan een eigen weerstandje in serie van
\(\frac{6V-3.2V}{20mA}=140\Omega\)
. Het is van belang dat iedere LED een eigen weerstand heeft, zodat bij LED's met een lichtjes afwijkende drempelspanning er toch nog gelijkmatig licht gegeven wordt. Die 3 plaats je dan in parallel over je batterij.

Check ook eerst of je batterijen wel 60mA kunnen leveren, en of ze dat naar jouw mening lang genoeg gaan kunnen doen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 582

Re: Circuit voor led

Euhm, daarom zet je ze toch gewoon in parallel?


Ik besloot uit zijn eerste lijn dat TS de LEDs in serie wou plaatsen. Parallel plaatsen zorgt er immers voor dat je meer vermogen dissipeert in je voorschakelweerstanden. Maar in dit geval is het inderdaad een optie.

Berichten: 6

Re: Circuit voor led

Allereerst thansk voor de reacties ze helpen me al een eind op weg:

Verder weet ik wel wat het verschil is in parallel en in serie qua circuit maar niet wat de voor en nadelen er van zijn en dus niet wat het best is voor wat ik wil bereiken

Voor de duidelijkheid:

ik heb 12 LED's (20mA & 3,2V)

deze wil ik zo fel mogelijk laten branden in de 2 ogen van mijn helm (dus elk oog 6 LED's)

Er is zat ruimte qua bedrading in de helm dus alles is mogelijk

Verder heb ik op het moment een bronspanning van 6.0V maar als dit niet reeël is ben ik bereid om een andere bron aan te schaffen.

Grootste vragen die is als newbie heb zijn:

- Hoeveel en wat voor weerstandjes moet ik halen?

- Hoe komt mijn circuit er uit te zien (parallel, serie of en combi van die 2)

- en evt. wat voor bron moet ik aanschaffen (als die 6V niet voldoet)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Circuit voor led

Je hebt leds waarover een spanning klomt van 3,2V. Als je er twee in serie zet zit je op 6,4V, maar je bron geeft maar 6V, dus dat gaat niet. Bij deze bron moet je dan elke led zijn eigen weerstand geven, en die 12 combinaties parallel zetten.

Wil je meer leds in serie, dan zul je een hogere bronspanning moeten kiezen.

Nog een algemene opmerking: op forums worden vrijwel dagelijks vragen gesteld over het schakelen van leds,en er zijn ook veel websites waar dit wordt uitgelegd.

Is dit nou zou moeilijk, of kun je die informatie niet vinden?

Berichten: 6

Re: Circuit voor led

Mijn kennis schiet gewoon wat te kort op dit vlak.

wat voor jullie misschien heel logisch lijkt is voor mij misschien niet zo logisch.

En vandaag dat ik hier om hulp vraag.

Tuurlijk zoek ik zelf eerst op Internet maar de basisformules (die ik zelf opgezocht en vermeld heb)

zijn niet in al deze situaties van toepassing.

verder heeft de site die Burgie hier advies vermeld heeft, mij ook zeker geholpen en daar kom ik ook heel ver mee.

Berichten: 6

Re: Circuit voor led

Okeej dit is waar ik mee ga werken ik hoop dat het klopt:

1 Bron bestaande uit 8 AA Batterijen in serie

UBron: 12v

12 Witte LED's: LED's Conrad

ULed = 3.2V

ILed = 20mA

Opstelling:

3 leds in serie

R = (UBron - (n x ULed) ) / ILed

R = (12 - (3 x 3,2) ) / 0,02

R = 2,4 / 0,02

R = 120 ohm

dus met een 120 ohm weerstand

en deze serie van 3 LED's komen dan 4x parallel aan elkaar.

Klopt dit en is dit Reeël?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Circuit voor led

De rekensom klopt wel, maar je houdt met één ding geen rekening, en dat is het spanningsverloop van de AA-cellen. Je gaat uit van 1,5V per batterij, maar in nieuwe toestand is de spanning 1,6V, en tegen de tijd dat de batterij uitgeput raakt is de spanning nog maar 1,4V of lager.

Ga je dat gegeven in je berekening meenemen, dan zie je dat de stroom bij nieuwe batterijen 26,6 mA is, en bij een uitgeputte batterij nog maar 13,3 mA. Dat is dus een halvering van de stroom. En dat komt omdat je maar een klein deel van de spanning over de weerstand laat vallen.

Als je 2 leds in serie neemt, dan staat er gemiddeld 5,6V over de weerstand. De weerstand moet dan groter worden, maar je ziet dan ook dat over het spanningsverloop van de batterij het verschil in stroom veel minder is. Reken maar na.

Een andere optie is om in plaats van een enkele weerstand per keten een stroomregelaar te gebruiken. Die houdt de stroom constant, ook bij varierende batterijspanning.

Reageer