Fles voor de helft vullen met co2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Fles voor de helft vullen met co2

Hallo allemaal.

Ik zit eraan te denken om mijn eigen prikwater te maken als proefje en als drankje.

Alleen ik weet niet hoe ik co2 in een fles kan stoppen.

De enige manier die ik heb gevonden om co2 te krijgen is bij mijn gasfornuis.

En zijn er gevaarlijke dingen die er kunnen ontstaan waar ik mij aan moet houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Ik zie niet echt in waarom je het zo ingewikkeld zou maken. Er bestaan toch van die apparaten die speciaal daarvoor gemaakt zijn? Neem hier een kijkje of google eens op zelf spuitwater of sodawater maken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Een gasfornuis is zeker niet de slimste manier om CO2 te produceren en in een flesje te doen.

Kijk anders eens hiervoor een veilige proef.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 141

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Kravitz schreef:Ik zie niet echt in waarom je het zo ingewikkeld zou maken. Er bestaan toch van die apparaten die speciaal daarvoor gemaakt zijn? Neem Een gasfornuis is zeker niet de slimste manier om CO2 te produceren en in een flesje te doen.

Kijk anders eens hiervoor een veilige proef.
Hoe krijgen mensen het dan in die enorme tanks?

Met school doen we niet zoveel aan practicum, vind ik erg jammer.

Dus daarom wou ik dit zelf doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Hoe krijgen mensen het dan in die enorme tanks?
Onder (hoge) druk. Als je nét onder de kritieke temperatuur van 31°C nog vloeibare CO2 wil hebben moet je al tot ongeveer 78 bar gaan. Meestal wordt er ook fors gekoeld zodat de druk aanzienlijk lager kan blijven. De gekoelde vloeistof kun je dan in minder sterke (bijv 25 bar) maar goed geïsoleerde tanks bewaren. Loopt de temperatuur ondanks de isolatie wat op, dan laat je wat gas verdampen naar de buitenlucht. Verdamping onttrekt veel warmte. Zo kun je dus ook vloeibare CO2 vervoeren met tankwagens zonder koelinstallatie. Loopt onderweg de druk te hoog op dan laat je gewoon wat gas ontsnappen via een veiligheidsklep, goedkoper dan dure koelinstallaties meesjouwen op zo'n vrachtwagen en laten draaien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Met school doen we niet zoveel aan practicum, vind ik erg jammer.
Materialen, installaties, voorbereidingstijd, TOA-uren, tja, practica zijn helaas een dure vorm van onderwijs. Met helaas vaak een betrekkelijk laag leerrendement. Tel daar nog bij op beperkte aantallen uren onderwijstijd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Het lijkt me leuker om het zo te doen daar kan ik ook nog is wat van leren.
Dat lijkt me een prima instelling. Maar zoals Jan al aangaf, je hebt CO2 onder hoge druk nodig, en dat is niet wat er uit een gasfornuis komt. Bovendien heb je bij een gasfornuis te maken met open vuur, wat de boel er niet veiliger op maakt.

Bij het proefje dat ik noemde maak je de CO2 ter plaatse in een chemische reactie tussen twee ongevaarlijke stoffen.

Dat is een stuk veiliger. Zo'n benadering wordt overigens ook heel vaak toegepast op "echte" chemische laboratoria. Niet voor CO2 maar wel voor heel veel andere gassen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 141

Re: Fles voor de helft vullen met co2

Marko schreef:Dat lijkt me een prima instelling. Maar zoals Jan al aangaf, je hebt CO2 onder hoge druk nodig, en dat is niet wat er uit een gasfornuis komt. Bovendien heb je bij een gasfornuis te maken met open vuur, wat de boel er niet veiliger op maakt.

Bij het proefje dat ik noemde maak je de CO2 ter plaatse in een chemische reactie tussen twee ongevaarlijke stoffen.

Dat is een stuk veiliger. Zo'n benadering wordt overigens ook heel vaak toegepast op "echte" chemische laboratoria. Niet voor CO2 maar wel voor heel veel andere gassen.
Ja ik weet nu ook hoe je CO2 kan maken zonder vuur.

Azijn met bakpoeder.

Maar wat zijn precies de atomen die reageren?

Hoe heet die reactie?
Materialen, installaties, voorbereidingstijd, TOA-uren, tja, practica zijn helaas een dure vorm van onderwijs. Met helaas vaak een betrekkelijk laag leerrendement. Tel daar nog bij op beperkte aantallen uren onderwijstijd.
Nou, ja als wij een practicum doen doen we iets in herhaling van een paragraaf.

Ik zou het zo doen:Gewoon als huiswerk opgeven die en die leren en dan heb je als het ware al geleerd wat je bij het practicum moet doen dus dat is al 1 uur lestijd bespaard.

Reageer