Vergelijking in een oxyz-stelsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Vergelijking in een oxyz-stelsel

Bepaal een vergelijking van het vlak door de drie gegeven punten (hint: maak een tekening): (-1,0,0), (0,1,0) en (0,0,0).

Antwoord luidt z = 0.
Afbeelding

Ik zou zeggen: -x + y = 1, waarbij het vlak evenwijdig is aan de z-as. Ik snap het antwoord van z = 0 niet.

z = 0 zegt toch verder niets over de punten (1,0,0) en (0,1,0)?

Als werd gevraagd naar (-2,0,0), (0,3,0) en (0,0,0) dan zou daar toch ook z = 0 uitkomen?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Maar kijk nu eens naar het derde kental in de plaatsvectoren van de gegeven punten (of naar de derde coördinaat van de punten) .

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Je bedoelt dat al die drie dingen 0 gemeenschappelijk hebben?

(-1,0,0), (0,1,0) en (0,0,0).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Pizza Monster schreef:Je bedoelt dat al die drie dingen 0 gemeenschappelijk hebben?

(-1,0,0), (0,1,0) en (0,0,0).
Dat klopt, die 3 punten hebben allemaal dezelfde z-coordinaat, nl: z=0.

Stel je neemt een cartesisch assenstelsel (2 dimensionaal) en je krijgt de punten A(4,3) en B(-2,3), gevraagd hierbij: bepaald de vergelijking van de rechte door A en B. Direct af te lezen:
\(y=3\)
, immers hebben beide punten dezelfde y-coordinaat. Als je de rico zou berekenen zou je inderdaad 0 uitkomen en de rechte
\(y=3\)
heeft rico=0.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Pizza Monster schreef:Je bedoelt dat al die drie dingen 0 gemeenschappelijk hebben?

(-1,0,0), (0,1,0) en (0,0,0).
Je kan het ook zo bekijken: de verg z=0 is de verz van alle punten met z-coördinaat 0. Je hebt drie verschillende ptn niet op één lijn dus een vlak, met z-coördinaat 0, dwz je hebt een vlak van alle ptn met z-coördinaat 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Ik snap wat je bedoelt, maar ik dacht dat je aan zo'n vergelijking zou moeten kunnen afleiden wat de drie coordinaten zijn.

Basisboek Wiskunde:
Maar als de co¨effici¨ent van x, y of z in de vergelijking

van het vlak nul is, is er geen snijpunt

met de bijbehorende as. Het vlak is dan evenwijdig

aan die as. Zo is bijvoorbeeld het vlak

2x + 3y = 4 evenwijdig aan de z-as.
2x + 3y = 4 heeft als coordinaten: (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0). Als ik het goed begrijp, is de vergelijking hiervan z=0 want ze hebben allemaal dezelfde z-coordinaat. Maar uit z=0 kan je de punten (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0) niet afleiden.

Zit hier iets in, of heb ik het bij het verkeerde eind?

Berichten: 582

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

2x + 3y = 4 heeft als coordinaten: (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0). Als ik het goed begrijp, is de vergelijking hiervan z=0 want ze hebben allemaal dezelfde z-coordinaat. Maar uit z=0 kan je de punten (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0) niet afleiden.
Controleer even of het punt (0,0,0) in dat vlak ligt?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Controleer even of het punt (0,0,0) in dat vlak ligt?
In dat geval ligt (0,0,0) niet in het vlak want:

2*0 + 3*0 + 0*0 = 0, terwijl 2x + 3y = 4.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking in een oxyz-stelsel

Pizza Monster schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar ik dacht dat je aan zo'n vergelijking zou moeten kunnen afleiden wat de drie coordinaten zijn.

Basisboek Wiskunde:

2x + 3y = 4 heeft als coordinaten: (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0). Als ik het goed begrijp, is de vergelijking hiervan z=0 want ze hebben allemaal dezelfde z-coordinaat. Maar uit z=0 kan je de punten (2,0,0), (0,4/3,0) en (0,0,0) niet afleiden.

Zit hier iets in, of heb ik het bij het verkeerde eind?
Elk drietal ptn, niet gelegen op een rechte, bepalen een vlak. Er is dus geen exclusief drietal, die dan eventueel uit de verg van een vlak te bepalen zouden zijn.

Beantwoord dit je vraag?

Reageer