Uitzenden licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 156

Uitzenden licht

Als een elektron naar een lagere schil valt, zend dit dan een enkel foton uit in een bepaalde richting of een front in alle richtingen?

Ik dacht namelijk normaal dat dit een front was, maar een front kan op meerdere elektronen van andere atomen invallen.

En dus krijg je eigenlijk meer energie, wat niet kan (vandaar de vraag ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Uitzenden licht

Een foton heeft een welbepaalde impuls en kan zich dus slechts in één richting verplaatsen. Ik denk dat je in de war bent met een lichtgolf (EM-golf), die opgebouwd is uit vele fotonen die elk een willekeurige richting op gaan. Statistiek leert ons dan dat het licht in alle richtingen even sterk wordt uitgezonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Uitzenden licht

Een foton heeft een welbepaalde impuls en kan zich dus slechts in één richting verplaatsen. Ik denk dat je in de war bent met een lichtgolf (EM-golf), die opgebouwd is uit vele fotonen die elk een willekeurige richting op gaan. Statistiek leert ons dan dat het licht in alle richtingen even sterk wordt uitgezonden.
Wat doet ge met onzekerheidsbeginsel van Heisenberg:
\(\Delta x\Delta p\geq\frac{h}{4\pi}\)
?

Welbepaalde impuls wil zeggen kan overal zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Uitzenden licht

Een foton heeft inderdaag geen mooi rechtlijnige voortplanting. Denk aan het Young experiment met 1 foton tegelijk; de golffunctie moet door beide gaten passeren om het interferentie patroon te verklaren.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Uitzenden licht

venra schreef:Als een elektron naar een lagere schil valt, zend dit dan een enkel foton uit in een bepaalde richting of een front in alle richtingen?

Ik dacht namelijk normaal dat dit een front was, maar een front kan op meerdere elektronen van andere atomen invallen.

En dus krijg je eigenlijk meer energie, wat niet kan (vandaar de vraag ;) )
Laten we de tijdsintervallen van uitzenden en van waarnemen scheiden d.m.v. een grote reisafstand. Als je hier op aarde naar de zon kijkt (door een donkere zonnebril) en op zeker moment een foton detecteert (staafjes in de retina zijn in staat om een enkel foton te detecteren), dan is dat foton gedurende de reistijd van acht minuten een golf geweest die zich in alle richtingen vanuit de bron heeft voortgeplant. Met even grote waarschijnlijkheid had hij elders in de ruimte gedetecteerd kunnen worden. Maar zodra het foton ergens gedetecteerd wordt verdwijnt de golf onmiddellijk, hij zal nooit op twee plaatsen gedetecteerd worden. Hij zal dus nooit zijn energie op twee plaatsen afleveren.

Berichten: 336

Re: Uitzenden licht

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik vermoed dat het transitie dipool moment een belangrijke rol speelt. Als een elektron van een schil naar een andere schil springt onder uitzending van het foton moet het koppelen aan het elektromagnetische veld.

Omdat het elektron verplaatst verschuift lading en meestal kan het verschil in veld tussen de situaties worden beschreven met het veld van een dipool. De richting van het dipool geeft vervolgens een richting voor het elektromagnetische veld van het foton. Aangezien deze op grote afstand loodrecht moet staan op de voortplantingsrichting denk ik dat het foton zich niet verplaatst in een bol oppervlak, maar eerder in een cirkel.

Ik kan er naast zitten, dus laat het me weten
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer