Draaimoment op spie as bij transporteur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 65

Draaimoment op spie as bij transporteur

hallo,

ik ben bezig met het ontwerp van een transportband, mooi horizontaal.

Nu vraag ik mij af hoe ik het moment op mijn aandrijfas bereken. M= Fxd

mijn transportband ik gelijkmatig belast over een lengte van 9m, 2meter is niet benut en hier telt enkel het gewicht van de transportband zelf. Ik heb vroeger nog sterteleer gestudeerd op school maar weet het nu niet meer zo goed ;)

ik veronderstel dat ik mijn momenten moet optellen. aangezien mijn krachten verticaal zijn heb ik slechts My1 en My2 (moment van gelijkmatige belasting en dan die overige 2meter ook een gelijkmatige belasting)

wat is afstand d juist? loodrechte afstand midden aandrijfas tot midden gelijkmatige belasting op 4.5 m voor My1 en 10 m voor My2? Ik weet niet meer hoe je dat juist berekend die gelijkmatige belastingen. wat ik ook verwarrend vind bij afstand d is of deze afstand begint te tellen bij as dat begint aan de buitenkant van de motor (bij holle as motor) of het midden van de spie ofzo

bvb voor My1: indien gelijkmatige belasting is 50kg verdeeld over lengte 9m dus F= 50x9.81= 500N

My1=500Nx9mx(9m/2m)??

hierbij heb ik nog geen rekening gehouden met de retour ( de 11meter onderaan) en de wrijvingskrachten ( deze zijn wel horizontaal )

is hier de afstand d de loodrechte afstand midden aandrijfas tot oppervlakte mat? .

Is mijn denkwijze juist? of hebben jullie een rekenvoorbeeld ivm dimensioneren van een transportband aangedreven door tandwielen dan zou dat perfect zijn :P

Groeten

Reageer