Kettingregel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Kettingregel

Hallo,

ik weet op zich wat je bij de kettingregel moet doen, maar ik snap het bewijs niet en het verhaal van

dy/dx = dy/du * du/dx

stel je hebt:

f(x)= (x2 - 5x)2

dan staat er in mijn boek dat je die moet splitsen (???) in y= u2.

* Ehm... splitsen?

En er staat: De afgeleide van een kettingfunctie is het product van de afgeleiden van de schakels.

* Wat er staat er nou eigenlijk? Want hoe ik het zie is dat je dan bij y= (x2 - 5x)2 gewoon kunt doen:

(2x - 5)^2 = 4x2 - 20x + 25.

Maar dat klopt dus niet..?

En dan staat er:

De notatie dy/du betekent dat je y naar u differentieert en du/dx betekent dat je u naar x differentieert.

* Deze zin snap ik ook niet. Wat heb je dan gedaan als je y naar u differenteert en u naar x? (En ''waarom''?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Kettingregel

aminasisic schreef:Hallo,

ik weet op zich wat je bij de kettingregel moet doen, maar ik snap het bewijs niet en het verhaal van

dy/dx = dy/du * du/dx

stel je hebt:

f(x)= (x2 - 5x)2

En er staat: De afgeleide van een kettingfunctie is het product van de afgeleiden van de schakels.

* Wat er staat er nou eigenlijk? Want hoe ik het zie is dat je dan bij y= (x2 - 5x)2 gewoon kunt doen:

(2x - 5)^2 = 4x2 - 20x + 25.

Maar dat klopt dus niet..?

En dan staat er:

De notatie dy/du betekent dat je y naar u differentieert en du/dx betekent dat je u naar x differentieert.

* Deze zin snap ik ook niet. Wat heb je dan gedaan als je y naar u differenteert en u naar x? (En ''waarom''?)
Ik vind je uitleg nogal verwarrend. Als er staat
\(\frac{dy}{dx}\)
- ofwel met kettingregel:
\(D[(2x-5)^2]=2(2x-5).D(2x-5)=4(2x-5)=8x-20\)
- uitwerken geeft:
\(D[(2x-5)^2]=D(4x^2-20x+25)=8x-20\)
Het komt dus op hetzelfde neer!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

Ik vind je uitleg nogal verwarrend. Als er staat
\(\frac{dy}{dx}\)
Wat bedoel je met
\(y=u2\)
Het komt dus op hetzelfde neer!


Ehm, ik begrijp wel dat het klopt, maar ik snap het verhaal erachter niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

Je zou je een beetje moeten verdiepen in LaTeX code, want zo een verhaal lezen is niet erg aangenaam (en bovendien hoogst onduidelijk)...

Ik veronderstel dat er staat:
\(f(x) = (x^2 - 5x)^2\)
?

Die "u" is gewoon EEN keuze. Ben jij meer een fan van v, mag dat evengoed. Het is gewoon om het werk makkelijker te maken. Immers:

- De afgeleide (naar u) van u² ken je.

- De afgeleide (naar x) van x²-5x ken je.

Wat de kettingregel je nu zegt, is dat je deze twee "achter" elkaar mag plakken. Dus de afgeleide van f (of y) naar x is hetzelfde als het product van u² afleiden naar u en x²-5x afleiden naar x. Uiteraard moet je nu nog u opnieuw vervangen door x²-5x (waarom?). Wat krijg je dan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

Wat de kettingregel je nu zegt, is dat je deze twee "achter" elkaar mag plakken.
Waarom is dat dan?
Uiteraard moet je nu nog u opnieuw vervangen door x²-5x (waarom?). Wat krijg je dan?
Waarom: dan is alles weer x?

En dan krijg je de afgeleide?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

Waarom is dat dan?
Mss helpt het visueel bewijs van Wikipedia je hierbij... Zonee, geef je maar aan waar je het nog moeilijk hebt ;) .
Waarom: dan is alles weer x?

En dan krijg je de afgeleide?
Dan krijg je idd de afgeleide... Wat is deze dan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

Mss helpt het Dan krijg je idd de afgeleide... Wat is deze dan?
2(x² - 5x)(2x - 5) (sorry die LaTeX-code zoek ik een andere keer wel uit, ik hoop dat dit 'gaat'? xD)
Bijlagen
Kettenregel.png
Kettenregel.png (4.3 KiB) 485 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

2(x² - 5x)(2x - 5) (sorry die LaTeX-code zoek ik een andere keer wel uit, ik hoop dat dit 'gaat'? xD)
Dat is meer dan goed genoeg ;) . Je snapt denk ik ook wel dat x2 niet erg duidelijk is... Dan gebruik je beter gewoon x^2. Dan weet iedereen dat het een macht is...

En wat ze daar doen, is: je hebt uw functie u(v(x)). Dit kun je zien (nuja, niet alleen zien, het is ook een definitie eigenlijk) als een samenstelling van 2 functies u en v. Dus u(v(x)) = (u ° v)(x). Per definitie is een afgeleide gedefinieerd als:
\(\lim_{\Delta x \to 0} \frac{(u(v(x + \Delta x) - u(v(x))}{\Delta x}\)
.

Dit is wat er links staat voor een vaste "Delta x" (het groene). Wat er nu rechts staat, is het volgende:

De onderste (blauwe) grafiek is een plot van x naar v(x). Ofwel de "binnenste" figuur van de samenstelling. En de bovenste (rode) is dan een plots van v(x) naar u(v(x)). Alleen hebben ze de assen zo gelegd dat u(x) "mekaar" raakt. Wat ze nu doen is dezelfde x en delta x kiezen als links. Dit zetten ze op de onderste rechtse figuur uit. Ze bepalen dan het beeld onder de functie v. Dan brengen ze dit interval onderveranderd over naar de bovenste rechtse figuur en bepalen ze het beeld onder u. Wat je dan ziet, is dat gebiedje hetzelfde is als dat op de linkergrafiek. En dus zullen de limieten (en dus de afgeleiden) gelijk zijn.

Dit is uiteraard geen bewijs. Gewoon een idee.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Kettingregel

\(y={(x^2-5x)}^2\)
Stel:
\(z=x^2-5x\)
\(\frac{dz}{dx}=2x-5\)
Ook geldt dat
\(y=z^2\)
Wat is nu
\(\frac{dy}{dz}\)
??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

@Aadkr: wat de afgeleide in dit specifiek geval is, heeft de TS al. Hij snapt niet waarom de kettingregel klopt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

eigenlijk) als een samenstelling van 2 functies u en v. Dus u(v(x)) = (u ° v)(x).
Is dat ''gradentekentje'' een maalteken? (° = ×)?
Dit is wat er links staat voor een vaste "Delta x" (het groene).
Ehm? ;)

Het groene? Is dat dan het verticale groene streepje? (De y?)
En de bovenste (rode) is dan een plots van v(x) naar u(v(x)). Alleen hebben ze de assen zo gelegd dat u(x) "mekaar" raakt.
Een plot van v(x) naar u(v(x)) ?

Bij het rode staat u(v),

En v is niet gelijk aan v(x) ?

Sorry hier haak ik echt af....
Ze bepalen dan het beeld onder de functie v.
Het beeld bepalen? Waar staat ''beeld'' voor? (sorry xD)

(Ehm, anders ... hoeft het misschien niet xD ik ben een beetje traag.. xD)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

Is dat ''gradentekentje'' een maalteken? (° = ×)?
Ik bedoelde daarmee "samenstelling"...
Ehm? ;)

Het groene? Is dat dan het verticale groene streepje? (De y?)
Nee, ik bedoel de groene "kromme" lijn...

Maar je snapt het idee van mijn uitleg niet echt. Dus een nieuwe poging.

Je bent het eens met dit: de afgeleide in het punt x wordt gegeven door
\(\lim_{\Delta x \to 0} \frac{(u(v(x + \Delta x) - u(v(x))}{\Delta x}\)
?

Zie je deze formule (zonder limiet) in de linkerfiguur (ongeveer) staan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

De afgeleide met limiet begrijp ik op zich wel.

Ehm.... die formule? ...

(delta u)/(delta x) = (delta u)/(delta v) * (delta v)/delta x) ?

(sorry ik weet dat het onduidelijk is ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kettingregel

aminasisic schreef:De afgeleide met limiet begrijp ik op zich wel.

Ehm.... die formule? ...

(delta u)/(delta x) = (delta u)/(delta v) * (delta v)/delta x) ?

(sorry ik weet dat het onduidelijk is ;) )
Ik bedoelde: zie je "mijn" formule, dus
\(\frac{(u(v(x + \Delta x) - u(v(x))}{\Delta x}\)
, tot uitdrukking komen in de figuur? Staat er ergens iets wat deze oppervlakte (ongeveer) weergeeft?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kettingregel

Oh, de groene grafiek , als het goed is.. xD

Reageer