Koopovereenkomst auto ontbinden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Koopovereenkomst auto ontbinden

hallo,

Ik zou graag de volgende kwestie voorleggen alvorens ik de dealer schriftelijk ga benaderen;

Ik rij sinds 2 maanden in een VW golf uit 2007, gekocht bij een VW dealer, met VW garantie. Ik ben al 5 weken bezig de auto gerepareerd te krijgen en de auto is tweemaal bij de dealer geweest voor reparatie. Tot nu toe zonder resultaat. Nu heb ik er genoeg van, en wil mijn geld terug. Kan ik de koop ontbinden?

Na 3 weken hoorde ik al geratel. Dat geluid heb ik een week 'aangekeken', en toen het bleef bestaan ben ik naar de dichtsbijzijnde VW dealer geweest (niet de dealer waar ik de auto gekocht heb). Daar kon de auto 2,3 weken later pas terecht voor reparatie, en ondertussen had ik al 5 punten die nagekeken/gerepareerd moesten worden.

Deze eerste reparatie was niet goed; het belangrijkste probleem -het ratelende geluid- bleef bestaan. Bovendien hoorde deze dichtsbijzijnde dealer een tweede, minder aanwezige ratel, in de motor. Ook die zou gerepareerd moeten worden.

Na wat gepraat met de dichtsbijzijnde dealer heb ik met de dealer waar ik de auto gekocht heb de tweede afspraak gemaakt voor reparatie. Ook zij bleken niet in staat de reparatie uit te voeren. De ratel zit nog steeds in de motor, en de auto start ook moeilijk. Maar bovendien horen zij géén tweede, minder aanwezige ratel in de motor.

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik de situatie zat ben; de auto is duidelijk niet goed, en reparatie is tot tweemaal mislukt. En de dealers vinden verschillende problemen in de motor. Ik weet niet meer welke dealer ik nu moet vertrouwen.

Daarom wil ik de koop te ontbinden. Kan dat met behulp van deze argumenten:

- de dealer heeft mij een niet functionerende auto verkocht (immers, de auto is nog geen 6 maanden in mijn bezit)

- de dealer blijkt niet in staat de auto te repareren (tweemaal reparatie bij twee VW dealers, zonder resultaat)

- het gebrek is zo ernstig (ratel in de motor) dat normaal gebruik van de auto niet mogelijk is

- ik ben mijn vertrouwen kwijt in beide dealers, en in de auto

Is ontbinden van de koopovereenkomst in dit geval een eis die in verhouding staat met de situatie?

De dealer zal natuurlijk proberen opnieuw reparatie aan te bieden, maar dat vertrouwen heb ik niet meer. De dealer zal daarna vast een andere golf aanbieden, maar vanwege de vertrouwensbreuk wil ik ook geen andere golf van die dealer hebben. Ik vind het namelijk vreemd dat één dealer wel een probleem vindt, en een andere dealer niet. Ik ben bang dat de dealer onder zijn verantwoordelijkheid uit probeert te komen, en een dure reparatie niet wil doen. Ik ben bang dat ik over een jaar, als ik geen garantie meer heb, ineens voor dure reparaties kom te staan. Hier heb ik natuurlijk geen bewijs voor, maar de hele situatie voedt mijn gebrek aan vertrouwen.

Ik lees graag advies!

Hartelijk dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

Je hebt een tweedehands auto gekocht van 4 jaar uit. Je kunt en mag dan niet verwachten dat deze perfect is, de auto is immers niet nieuw.

De vraag is hier in hoeverre de dealer heeft nagelaten jouw te informeren over eventuele gebreken die de auto zou kunnen hebben. Was er een onderhoudsboekje? Wat stond erin? Wat is de geschiedenis van de auto?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

Dat klopt, de auto kan niet perfect zijn; zelfs al zou ie nieuw uit de fabriek komen, kan er nog steeds een fout inzitten. Onderhoudsboekjes zitten erbij, daar komen geen bijzondere dingen uit naar voren. Heeft z'n reguliere onderhoudsbeurten gehad, geen opvallende, of bijzondere reparaties. Ik heb APK voor 2 jaar. De verkoper heeft uiteraard tegen mij gezegd dat hij voor zover hij kon nakijken, de auto geen gebreken had.

Maar naar mijn idee zou de focus niet moeten liggen op eventuele gebreken die wel of niet aangegeven zijn in het verkoopgesprek. Ik ben van mening dat de focus als eerste moet liggen op de mislukte reparaties, en als tweede op de verschillende bevindingen van de twee dealers.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

Misschien kan je --> hier <-- iets mee?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

Maar naar mijn idee zou de focus niet moeten liggen op eventuele gebreken die wel of niet aangegeven zijn in het verkoopgesprek. Ik ben van mening dat de focus als eerste moet liggen op de mislukte reparaties, en als tweede op de verschillende bevindingen van de twee dealers.
Hoewel ik je gevoel begrijp, ligt het toch niet zo. Immers: de reparaties zijn geen onderdeel van de gesloten overeenkomst die je wil laten ontbinden. Stel dat je na het ophalen van de auto tegen een paaltje bent gereden en daarvoor ben je naar de garage teruggegaan voor reparatie en ze hebben dat niet goed gedaan; dan zou dat net zo goed los staan van de aanschaf.

Bij het zoeken naar argumenten moet je dus echt focussen op de gesloten overeenkomst, niet op de randzaken (ook al zijn die voor jouw gevoel belangrijk).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

Hoewel ik je gevoel begrijp, ligt het toch niet zo. Immers: de reparaties zijn geen onderdeel van de gesloten overeenkomst die je wil laten ontbinden.
Daar ben ik het niet mee eens. Immers, de (VW) garantie is onderdeel van de overeenkomst, en de reparaties zijn of dienen te zijn uitgevoerd onder die garantie. En men mag verwachten dat die reparaties naar behoren worden uitgevoerd.

Een auto van 4 jaar oud kan inderdaad niet perfect zijn, maar een ratel in de motor is een serieuze zaak en hoort niet in een auto van die leeftijd thuis. Tenzij het een auto met een voor die leeftijd extreem hoge kilometerstand is, maar zelfs dan zou er bij normaal onderhoud geen sprake van mogen zijn.

Wel moet de dealer natuurlijk de kans krijgen om zijn fout te herstellen. Als hij je na 2 reparaties een andere Golf zou aanbieden, dan is dat schappelijk. Als hij je dat aanbod doet maar je accepteert het niet "omdat je de dealer niet meer vertrouwt", dan heb je erg weinig poten om op te staan met betrekking tot ontbinding van het koopcontract.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Koopovereenkomst auto ontbinden

hoi,

zojuist gehoord dat de dealer mijn auto inderdaad terug zal nemen ivm de blijvende motorproblemen..! Ik ben aangenaam verrast.. Bedankt voor de hulp en tips.. Alleen nog de puntjes op de i wat betreft het bedrag.

Reageer