Rechterhandregel...

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 180

Rechterhandregel...

Hallo

Hier ben ik weer!

De eerste recherhandregel: de duim geef de stroom aan, en je vingers de stroomzin

De 2de rechterhandregel: de duim = B en de vingers (nagels) = stroomzin?

bij een solenoïde is jouw duim de NOORDPOOL?

Klopt er hier iets van?

Ik versta niet hoe je via de rechterhandregel kunt weten waar de noord- en zuidpool ligt, of kan je dat niet?

Berichten: 180

Re: Rechterhandregel...

ik krijg dit te zien bij mijn bericht " Praktische vragen over schema's etc kunnen beter in het forum Elektrotechniek", betekent dat dit ik het moet verplaatsen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Rechterhandregel...

Als je je vingers kromt in de richting van de gelijkstroom die door een spoel gaat, dan geeft de richting waarin je duim wijst, de noordpool aan.

In feite heb je die 2de rechterhandregel niet nodig, om de richting van de noordpool te vinden. Aan die 1ste rechterhandregel heb je voldoende.

Berichten: 180

Re: Rechterhandregel...

aadkr schreef:Als je je vingers kromt in de richting van de gelijkstroom die door een spoel gaat, dan geeft de richting waarin je duim wijst, de noordpool aan.

In feite heb je die 2de rechterhandregel niet nodig, om de richting van de noordpool te vinden. Aan die 1ste rechterhandregel heb je voldoende.
OK, bedankt! deze regel is wel enkel voor een spoel zeker? voor een geleider kun je hiermee noord- of zuidpool niet bepalen? of hoeft dat nooit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Rechterhandregel...

Geldt alleen voor een rechte spoel.

Zoek eens bij ""Huiswerk en Practica"" naar de vraag ""Natuurkunde , Wet van Faraday""

Daar zie je 2 afbeeldingen . de eerste afbeelding is ook een rechterhandregel, en die kan je gebruiken om de richting van het magnetische veld van een rechte stroomgeleider te bepalen, als daar een gelijkstroom doorheen gaat.

Zo''n rechte stroomgeleider heeft geen noord -of Zuidpool. Een rechte spoel waar een gelijkstroom doorheengaat heeft uiteraard wel een Noord -en Zuidpool.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Rechterhandregel...

rechter-en linkerhandregels bestaan er legio. Kies er een die bij je past, en blijf daarbij.

de mijne:

[attachment=8037:rechterh...ntrekker.png]
rechterhandregel_2.png
rechterhandregel_2.png (21.58 KiB) 975 keer bekeken
rechterhandregel_3.png
rechterhandregel_3.png (11.74 KiB) 954 keer bekeken
Bijlagen
rechterhand_kurkentrekker.png
rechterhand_kurkentrekker.png (14.39 KiB) 967 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer