Hoogtepunt viervlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Hoogtepunt viervlak

Hallo,

Ik heb morgen examen van Ruimtemeetkunde en ik heb enkele herhalingsoefeningen waar ik niet aan uitgeraak..

[*]Voor een viervlak abcd geldt: ab
\(\perp\)
ac, ac
\(\perp\)
ad , ad
\(\perp\)
ab. Men noemt h het voetpunt van de loodlijn uit a op het vlak bcd. Bewijs dat h het hoogtepunt van
\(\bigtriangleup \)
bcd is.

Wie kan mij helpen met het oplossen van deze oefening?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hoogtepunt viervlak

[moderator]@Piden9: gelieve even je persoonlijke berichten en daarna de huiswerkbijsluiter door te nemen.

Daar lees je onder meer dat het huiswerkforum geen huiswerkmachine is. Zou je na lezing van e.e.a. om te beginnen bovenstaande willen uitbreiden met hoever je er zelf al mee staat en waar je dan wel precies op vastloopt?
[/moderator]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoogtepunt viervlak

1. Je moet dus aantonen dat bc loodrecht dh staat. Waarom staat bc loodrecht vlak adh?

Idem bd loodrecht vlak ach?

Berichten: 39

Re: Hoogtepunt viervlak

Bedoel je dat BC
\(\perp\)
AH (want AH
\(\perp\)
BCD) ?

Berichten: 102

Re: Hoogtepunt viervlak

Uit de beschrijving kan een grondvlak bcd worden gevormd met daar boven een punt a;laat je een loodlijn neer op het vlak bcd,dan raakt die loodlijn het vlak bch op punt h (hetzij binnen of buiten het vlaknivo),dus vormt de hoogte van het viervlak abcd met als hoogte ah.

Er worden in feite twee rechth.driehoeken gevormd en wel abc en acd,die gekoppeld zijn (scharnierend) om ab.

acd kan , maar is niet gegeven als rechth.driehoek; via het tekenen van een kubus en het volgen van de opdracht kun je zicht op de vraagstelling krijgen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoogtepunt viervlak

Bedoel je dat BC
\(\perp\)
AH (want AH
\(\perp\)
BCD) ?
Precies en op welke lijn in vlak adh nog meer?

Waarom gebruik je opeens hoofdletters?

Berichten: 102

Re: Hoogtepunt viervlak

schetsmatig weergegeven (pdf) in een kubus; je kunt met de stand van hoek d manipuleren:
Bijlagen
kubushlijn.pdf
(11.37 KiB) 68 keer gedownload

Berichten: 39

Re: Hoogtepunt viervlak

Safe schreef:Precies en op welke lijn in vlak adh nog meer?

Waarom gebruik je opeens hoofdletters?
da
\(\perp\)
schetsmatig weergegeven (pdf) in een kubus; je kunt met de stand van hoek d manipuleren:
Bedankt, dat helpt al een heel stuk!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Hoogtepunt viervlak

Als je iets wilt bewijzen zal je iig je gegevens moeten gebruiken en je stellingen kennen.

Je hebt een gegeven ...

Berichten: 102

Re: Hoogtepunt viervlak

Het bewijs is via de kubus te leveren door de lichaamsdiagonaal vanuit a te trekken naar de tegenovergestelde kubushoek ; die lijn bevat de hoogtelijn op het gevraagde vlak.

Aan de topichouder om het bewijs exact te omschrijven!

Reageer