Standaardbasissen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Berichten: 27

Standaardbasissen

Hey,

Ik ben bezig met de voorbereiding van mijn examen over lineaire algebra.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een standaardbasis juist is en hoe ik deze herken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

Dit forum is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier:

- vraag dus niet om volledige uitwerkingen, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt


Dus: wat heb je zelf al geprobeerd? Ongetwijfeld heb je ergens een definitie... Anders stond het waarschijnlijk niet in je cursus.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Drieske schreef:Dit forum is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier:

- vraag dus niet om volledige uitwerkingen, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt


Dus: wat heb je zelf al geprobeerd? Ongetwijfeld heb je ergens een definitie... Anders stond het waarschijnlijk niet in je cursus.
Dat is het nu net, de leerkracht heeft het begrip niet behandeld. Op Wikipedia leid ik af dat de standaardbasissen in bijvoorbeeld 2 dimensies: (1,0) en (0,1) zijn, klopt dit? Of zijn standaardbasissen veel uitgebreider?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

Ken je het begrip eenheidsvector? Want zonder een goed begrip hiervan, is het concept standaardbasis nogal zinloos.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Ken je het begrip eenheidsvector? Want zonder een goed begrip hiervan, is het concept standaardbasis nogal zinloos.


Ja dat begrip ken ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

Kun je dan kort toelichten wat een eenheidsvector is? En eventueel mag dit ook aan de hand van een voorbeeld hoor ;) . Gewoon dat we het zeker over hetzelfde hebben.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Kun je dan kort toelichten wat een eenheidsvector is? En eventueel mag dit ook aan de hand van een voorbeeld hoor ;) . Gewoon dat we het zeker over hetzelfde hebben.


Ik zal dit in een voorbeeld van een matrix geven. Bijvoorbeeld een 3x3 eenheidsmatrix: [1 0 0; 0 1 0; 0 0 1].

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

En kun je een eenheidsvector van
\(\rr^5\)
geven?

PS: hoeveel eenheidsvectoren heeft
\(\rr^5\)
in totaal?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Drieske schreef:En kun je een eenheidsvector van
\(\rr^5\)
geven?

PS: hoeveel eenheidsvectoren heeft
\(\rr^5\)
in totaal?
(1,0,0,0,0), als ik me niet vergis. Ik denk 5 maximaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

(1,0,0,0,0), als ik me niet vergis.
Klopt ;) .
Ik denk 5 maximaal.
Maximaal? Of exact 5?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Drieske schreef:Klopt ;) .

Maximaal? Of exact 5?
Maximaal 5 veronderstel ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

Bedoel je hiermee dan dat je een situatie weet (of denkt te weten) waarin je in
\(\rr^5\)
geen 5 basisvectoren hebt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Bedoel je hiermee dan dat je een situatie weet (of denkt te weten) waarin je in
\(\rr^5\)
geen 5 basisvectoren hebt?


Nee, in
\(\rr^5\)
moet je dan toch altijd 5 eenheidsvectoren hebben die
\(\rr^5\)
voortbrengen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaardbasissen

Klopt ;) . Waarom zeg je dan 'maximaal'?

Btw: je hebt nu je standaardbasis. Dat zijn namelijk alle eenheidsvectoren (die dus je ruimte voortbrengen).

Kun je nu de standaardbasis van
\(\rr^7\)
geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 27

Re: Standaardbasissen

Drieske schreef:Klopt ;) . Waarom zeg je dan 'maximaal'?

Btw: je hebt nu je standaardbasis. Dat zijn namelijk alle eenheidsvectoren (die dus je ruimte voortbrengen).

Kun je nu de standaardbasis van
\(\rr^7\)
geven?
Het moest dus exact zijn. ;)

Dus dan is de standaardbasis van
\(\rr^7\)
: [1 0 0 0 0 0 0; 0 1 0 0 0 0 0; 0 0 1 0 0 0 0;...;0 0 0 0 0 0 1]?

Reageer