Lie-groepen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Lie-groepen

Onderstaande is afgesplits van het topic over
Mooi ;) . Persoonlijk vind ik Galoistheorie één van de mooiste theorieën die ik (momenteel) ken :P . En dat wil wel wat zeggen, daar ik meer een analyticus ben :P . Succes nog! (En graag gedaan en proficiat!)


En wat vind je dan van Lie-algebra? Galoistheorie, maar dan continu? (ik ben namelijk maar een leek, maar ik worstel me al eventjes door Lie-algebra)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lie-groepen

En wat vind je dan van Lie-algebra? Galoistheorie, maar dan continu? (ik ben namelijk maar een leek, maar ik worstel me al eventjes door Lie-algebra)
Lie-algebra heb ik nog niet gehad helaas ;) . Dat is voor volgend jaar (wegens tijdgebrek :P ). Welk boek gebruik jij hiervoor btw? En ben je er tevreden van?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lie-groepen

Lie-algebra heb ik nog niet gehad helaas :P . Dat is voor volgend jaar (wegens tijdgebrek ;) ). Welk boek gebruik jij hiervoor btw? En ben je er tevreden van?
Lie Groups, Physics, and Geometry

An introduction for Physicists, Engineers, and Chemists

van Robert Gilmore

Ben ik heel erg ontevreden van, erg slechte uitleg. :P Ik overweeg om gewoon opnieuw te beginnen, met een ander boek. Maar ik zag dat je ook graag Galois-theorie had, dus onze wiskundige smaak komt min of meer overeen, ik dacht dat het dus misschien wel interessant was om te weten wat je van Lie-algebra vond, en of het dus wel de moeite is om opnieuw te beginnen.

Verborgen inhoud
Allez, behalve dan dat van analyticus zie ik net. Daar ben ik totaal geen fan van.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lie-groepen

Ben ik heel erg ontevreden van, erg slechte uitleg. ;) Ik overweeg om gewoon opnieuw te beginnen, met een ander boek. Maar ik zag dat je ook graag Galois-theorie had, dus onze wiskundige smaak komt min of meer overeen, ik dacht dat het dus misschien wel interessant was om te weten wat je van Lie-algebra vond, en of het dus wel de moeite is om opnieuw te beginnen.
Als je wilt, wil ik wel eens informeren welk boek ze bij ons gebruiken :P . Nu, sowieso gaat het wsl helemaal anders zijn opgebouwd, daar ik zuivere wiskunde studeer. Boeken voor ingenieurs hebben meestal toch nog een net dat andere insteek. Hangt dan uiteraard af van of jou dat nu net aanspreekt of niet :P .
Allez, behalve dan dat van analyticus zie ik net. Daar ben ik totaal geen fan van.
Ik heb het dan ook wel meer over functionaalanalyse voor de goede orde. Of maattheorie spreekt mij ook wel aan. Maar differentiaalvergelijkingen ofzo (indien dat voor jou nog Analyse is) totaal niet :P . Maar als ingenieur (?) ben je naar alle waarschijnlijkheid niet zo bekend met maattheorie-topics.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lie-groepen

Als je wilt, wil ik wel eens informeren welk boek ze bij ons gebruiken ;) . Nu, sowieso gaat het wsl helemaal anders zijn opgebouwd, daar ik zuivere wiskunde studeer. Boeken voor ingenieurs hebben meestal toch nog een net dat andere insteek. Hangt dan uiteraard af van of jou dat nu net aanspreekt of niet :P .
Neen, inderdaad. Ik wil enkel weten wat ik nodig heb om toe te passen in bijvoorbeeld fysica of machine learning. Maar ik wil het wel echt begrijpen, dus liever één voorbeeld dan tien bewijzen.

Maar dit boek doet zelfs dat niet goed. :P
Ik heb het dan ook wel meer over functionaalanalyse voor de goede orde. Of maattheorie spreekt mij ook wel aan. Maar differentiaalvergelijkingen ofzo (indien dat voor jou nog Analyse is) totaal niet :P . Maar als ingenieur (?) ben je naar alle waarschijnlijkheid niet zo bekend met maattheorie-topics.
Ik weet vaagweg wat het betekent (Lebesgue enzo, was het niet?) dus nee, ik vind het nog altijd moeilijk in te schatten wat het precieze nut of doel ervan is. Geef mij maar discrete verzamelingen, telproblemen en algoritmiek. :P
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lie-groepen

317070 schreef:Neen, inderdaad. Ik wil enkel weten wat ik nodig heb om toe te passen in bijvoorbeeld fysica of machine learning. Maar ik wil het wel echt begrijpen, dus liever één voorbeeld dan tien bewijzen.

Maar dit boek doet zelfs dat niet goed. ;)
Het vak staat officieel wel in de Master Fysica bij ons :P . Maar wordt wel door bijna elke wiskundige gevolgd :P . Of het dan eerder wiskundig of fysisch getind gegeven wordt, weet ik niet.
Ik weet vaagweg wat het betekent (Lebesgue enzo, was het niet?) dus nee, ik vind het nog altijd moeilijk in te schatten wat het precieze nut of doel ervan is. Geef mij maar discrete verzamelingen, telproblemen en algoritmiek. :P
Heel vaag komt het daar idd op neer. In de basis van maattheorie bouw je op een "goede" integratietheorie uit adhv Lebesgue en nulverzamelingen en dergelijke. Maar uiteraard Riemann werkt in (bijna) alle praktische situaties. Net zoals het wisselen van integralen ook (bijna) altijd mag. Het doel wil ik wel kort aanhalen, maar wsl verveel ik je dan gewoon :P .

Het is een beetje een veralgemening, maar ik vind het steeds een beetje grappig als je tegen een ingenieur zegt dat integralen verwisselen niet steeds mag. Of het overal zo is, weet ik uiteraard niet, maar in Leuven hebben ze in derde bach nog nooit van Fubini gehoord (of ik kom al de 'foute' tegen :P ). Dus ik veronderstel dat het dan ook niet meer komt :P .

PS: ik snap van de andere kant wel perfect waarom een ingenieur nog nooit van (bijv) Fubini heeft gehoord. Ieder heeft zijn taak en gelukkig is die van een ingenieur niet zich afvragen of het verwisselen van die integralen wel mag. Alleen is dat voor een wiskundige in zekere mate wel grappig :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lie-groepen

Het vak staat officieel wel in de Master Fysica bij ons :P . Maar wordt wel door bijna elke wiskundige gevolgd ;) . Of het dan eerder wiskundig of fysisch getind gegeven wordt, weet ik niet.
Hmm, kun je dan toch eens een titel doorgeven? Als je er niet te veel moeite voor moet doen, hé.
Het is een beetje een veralgemening, maar ik vind het steeds een beetje grappig als je tegen een ingenieur zegt dat integralen verwisselen niet steeds mag. Of het overal zo is, weet ik uiteraard niet, maar in Leuven hebben ze in derde bach nog nooit van Fubini gehoord (of ik kom al de 'foute' tegen :P ). Dus ik veronderstel dat het dan ook niet meer komt :P .
Nee, nooit van gehoord. Ik had ergens al een vermoeden dat integralen wisselen niet zomaar mag, maar dat hebben ze mij nooit vermeld. Ach, als je wil mag je hier integralen, limieten en afgeleiden zomaar onderling omwisselen met de vermelding "lineaire operatie". :P
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Lie-groepen

Bij ons gebruiken ze
K. Erdmann en M.J. Wildon, Introduction to Lie Algebras, Springer,

London, 2006 (ISBN: 1-84628-040-0)
Net zoals het wisselen van integralen ook (bijna) altijd mag.
Tiens, dat hebben we ooit bewezen, maar dat bewijs ben ik alwer vergeten ;) En ik wilde net zeggen, tiens, ik heb wel al van de stelling van Fubini gehoord, maar dat was dus naar aanleiding van een topic op dit forum van Drieske :P
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lie-groepen

Hmm, kun je dan toch eens een titel doorgeven? Als je er niet te veel moeite voor moet doen, hé.
Ik heb een mailtje gestuurd naar een paar mensen waarvan ik weet dat ze het vak volgen ;) . Zodra ik iets hoor, post ik het hier :P . Ik had wel al eens rap op internet 'geneusd' en onder meer deze pdf leken mij wel goed (mogelijk wel terug meer wiskundig getind). Ook het boek van In physics I Trust ziet er wel goed uit alvast.
Tiens, dat hebben we ooit bewezen, maar dat bewijs ben ik alwer vergeten :P En ik wilde net zeggen, tiens, ik heb wel al van de stelling van Fubini gehoord, maar dat was dus naar aanleiding van een topic op dit forum van Drieske :P
Als je dat hebt bewezen, ken je Fubini :P . Alleen misschien niet onder die naam omdat je het bewijs waarschijnlijk beperkt hebt tot C (eventueel C^p ofzo) :P . Uiteindelijk, wanneer het niet mag is zo 'gekunsteld' dat het onwaarschijnlijk is bij integralen die een ingenieur nodig heeft.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lie-groepen

In Brussel weten ingenieurs (burgerlijk en bio) in hun eerste jaar al wat Fubini is hoor ;) . Uiteraard in de context van (meervoudige) Riemannintegratie en niet abstracter, maar 'nooit van gehoord' vind ik wel vreemd...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lie-groepen

Ondertussen heb ik dus een antwoord gekregen van die mede-student. In de lessen werd een cursus, geschreven door de prof zelf, gebruikt. Helaas heeft hij de digitale versie ervan niet op zijn pc staan. Maar hij heeft mij wel een link gegeven die de prof zeer goed vond (niet alleen voor Lie-groepen, maar voor quasi elk Algebra-onderwerp): klik.

Ze zijn wel eerder wiskundig getind vrees ik. De cursus die aan Fysica bij ons gegeven wordt ook wel. Hij staat in de Master Theoretische Fysica blijkbaar. Ook vragen de meeste cursussen al een basiskennis van Algebra (dat is voor jou wsl geen probleem, maar ik zet het er toch maar bij voor eventuele latere lezers van dit ;) ).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lie-groepen

Bij ons gebruiken ze
Thx, daar heb ik net een goedkope versie van op de kop kunnen tikken.
In Brussel weten ingenieurs (burgerlijk en bio) in hun eerste jaar al wat Fubini is hoor ;) . Uiteraard in de context van (meervoudige) Riemannintegratie en niet abstracter, maar 'nooit van gehoord' vind ik wel vreemd...
Goh, ik heb het nog eens opgezocht, en eigenlijk vind ik het normaal dat ik daar nog niet van gehoord heb, hoor. Hebben ze hun tijd in wat nuttigere wiskunde kunnen steken. :P
Ondertussen heb ik dus een antwoord gekregen van die mede-student. In de lessen werd een cursus, geschreven door de prof zelf, gebruikt. Helaas heeft hij de digitale versie ervan niet op zijn pc staan. Maar hij heeft mij wel een link gegeven die de prof zeer goed vond (niet alleen voor Lie-groepen, maar voor quasi elk Algebra-onderwerp): klik.
Sweet, dankje. Ik denk dat ik nu wel materiaal genoeg heb om door mijn boek te komen. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer