Eiwitdenaturatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Eiwitdenaturatie

In m'n cursus biochemie lees ik het volgende:

"Denaturatie is ook afhankelijk van de verdunning van de oplossing. Een meer gezuiverde eiwitoplossing denatureert over het algemeen gemakkelijker dan een minder gezuiverde oplossing, waarin meer proteïnen aanwezig zijn. Dit is een gevolg van oppervlaktedenaturatie, waarbij een monomoleculaire eiwitlaag het vloeistofoppervlak bezet (vergelijk met detergens).

Hier snap ik dus geen snars van. Ook research op het internet leverde niks op...

Oppervlaktedenaturatie? Monomoleculaire eiwitlaag die het vloeistofoppervlak bezet?

Wie kan me dit blokje tekst beter uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Eiwitdenaturatie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Eiwitdenaturatie

Ik denk dat het te maken heeft met het oppervlakte/volume ratio. Een oplossing dat een groot oppervlak heeft, maar weinig volume zal sneller denatureren, dan een oplossing met een groot volume, maar weinig oppervlakte. Dat komt omdat de warmte ook in aanraking komt met een groter oppervlak.

Sowieso zit er minder eiwit in de oplossing, dus duurt het minder lang voordat het denatureert. 10cc water kookt ook sneller dan 100cc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Eiwitdenaturatie

Alhoewel ik er ook niet 100% zeker van ben zou ik verwachten dat bij een mengsel van eiwitten gemakkelijker een soort 'micel-achtig iets' ontstaat. Met ander woorden zullen de apolaire eiwitten (in een polair solvent) worden afgeschermd door een polaire eiwitten mantel. Op die manier creëer je dus een laag (eigenlijk een bolvormig oppervlak) van eiwitten die een hoge affiniteit hebben voor het solvent, onder deze laag bevinden zich dan eiwitten die een lage affiniteit hebben voor het solvent, maar het geheel blijft in oplossing.

Wanneer je nu het mengsel van eiwitten gaat opzuiveren en bijgevolg één specifiek eiwit gaat overhouden zal dit ofwel in oplossing blijven ofwel neerslaan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 393

Re: Eiwitdenaturatie

Hey Kravitz, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt! Toppie!

Reageer