Asielzoekers / defensie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Asielzoekers / defensie

Voor maatschappijleer moeten wij morgen debatteren. Wij hebben de volgende twee stellingen gekregen:

1. "Asielzoekers moeten in het Europese land blijven waar zij als eerste op aankomen. Europa moet hier strikte regels over afspreken."

Hier moeten wij een duidelijk standpunt over hebben.

We weten alleen niet zeker of we de stelling juist hebben opgevat.

Bedoelen ze hiermee dat wanneer asielzoekers een verblijfsvergunning hebben gekregen dat ze dan niet meer mogen verhuizen naar een ander land (in Europa)?

2. "De crisis in de verzorgingsstaat heeft tot gevolg dat er in publieke instellingen flink gesneden moet worden. In defensie moet niet gesneden worden, deze mensen verdedigen ons land en het gevoel van veiligheid."

Ik weet eerlijk gezegd niet zo veel af van Defensie en heb ook wat rondgekeken op internet.

De standpunten van de politieke partijen (op PVV na) zijn mij nog niet duidelijk.

Weet iemand misschien in welke richting ik moet denken, want ik kan hier niet echt een begin mee maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Asielzoekers / defensie

aminasisic schreef:Voor maatschappijleer moeten wij morgen debatteren. Wij hebben de volgende twee stellingen gekregen:

1. "Asielzoekers moeten in het Europese land blijven waar zij als eerste op aankomen. Europa moet hier strikte regels over afspreken."

Hier moeten wij een duidelijk standpunt over hebben.

We weten alleen niet zeker of we de stelling juist hebben opgevat.

Bedoelen ze hiermee dat wanneer asielzoekers een verblijfsvergunning hebben gekregen dat ze dan niet meer mogen verhuizen naar een ander land (in Europa)?
Volgens mij bedoelen ze hiermee eerder dat als je in land X (dat tot de Europese Unie behoort) toekomt, je ook in dat land X een verblijfsvergunning aanvragen. En niet via dat land naar land Y trekken om daar een vergunning te vragen... Maar 100% zeker ben ik helaas niet hiervan...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Asielzoekers / defensie

Ehm, ik weet dat je zei dat je er niet zeker van bent,

maar als het zo is dan krijgt Spanje bijv. toch veel meer asielzoekers dan bijv. Zwitserland?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Asielzoekers / defensie

Deze bedenking zou je dan ook in je argumentatie kunnen opnemen ;) . Al ga je daarvoor best op zoek naar een bron van wat nu de 'vluchtelingenstroom' is op Europees grondgebied. Want ik kan me best voorstellen dat Spanje nu sowieso al meer asielzoekers heeft dan Zwitserland, maar dat er (bijv) een deel van Spanje doortrekt naar Frankrijk om daar zijn kans te wagen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Asielzoekers / defensie

Maar dan wordt het toch haast onmogelijk om in een land dat wordt omringd door andere landen een verblijfsvergunning aan te vragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Asielzoekers / defensie

Kun je dan veel van die landen bedenken binnen de Europese Unie? Overigens is Zwitserland geen lidstaat bedenk ik net ;) . Gewoon dat je het weet.

Nu, voor de duidelijkheid nogmaals: het is mijn interpretatie van de zaak. Jouw kan even goed hoor (misschien zelfs beter). Maar kun je het niet aan je docent/medestudent(en) vragen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Asielzoekers / defensie

Ah ja sorry, dat begrijp ik... xD

En ja, dat is misschien wel handig.. xD

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Asielzoekers / defensie

Je laat (eventueel) maar weten welke richting er nu eerder bedoeld werd ;) . In alle geval: wat je altijd al kan doen, is zoveel mogelijk cijfers en statistieken rond migratie naar Europa verzamelen. Die gaan je altijd nog nuttig blijken in de 'discussie'...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Asielzoekers / defensie

Ehm, ik heb het aan een paar klasgenoten gevraagd en zij zeggen hetzelfde als wat jij dacht. ;) (sorry voor mijn twijfels xD)

Ehm, ja ik ben inderdaad al op zoek gegaan naar bronnen, en ik vond dit:

[attachment=8046:asielaan...u_landen.gif]

Ik begon daarnet over die 'kustlanden', maar het verbaast mij dat de asielaanvragen in Spanje 'laag' zijn.

En nu verwacht ik eerlijk gezegd niet datgene wat ik net wel dacht, en het klopt inderdaad dat er niet bepaald veel 'niet-kustlanden' zijn (zoals jij ongeveer zei? xD), op de landen na die in 2004 zijn toegetreden tot de EU, maar de asielaanvragen zijn daar toch niet hoog.

Sorry dat ik erop door ga, als je niet wilt reageren hoeft dat echt niet he xD

Maar wat vind je van deze 'oplossing'/'standpunt': (ik weet het, het is heel amateuristisch, maar goed, xD..)

Wij zijn tegen deze stelling. Wanneer het aantal asielaanvragen in het ene West-Europese land daalt door strenge asielwetgeving, zal het stijgen in het andere. Dit is een proces dat door blijft gaan. De totale asieldruk blijft nagenoeg gelijk: ruim 415.000 in 2002. Deze schommelingen zijn voor Europa nadelig, omdat we het probleem op de andere EU-landen afschuiven, die dat vervolgens weer op dezelfde manier doen. Wij vinden dat de EU-landen samen moeten beslissen over het aantal toelaatbare asielzoekers per EU-land. Op deze manier los je ook het probleem op waar de stelling op doelt, namelijk dat asielzoekers via soepelere landen naar de 'strengere' landen gaan. Het moet asielzoekers dus niet verplicht worden om in hun land te blijven, maar de EU-landen moeten per jaar vaststellen hoeveel asielzoekers ze toelaten.
Bijlagen
asielaanvragen_eu_landen.gif
asielaanvragen_eu_landen.gif (16.53 KiB) 201 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Asielzoekers / defensie

Ook dit heb ik niet opgezocht, maar is een suggestie tot opzoekwerk voor jou: wat is het asielbeleid in die landen? Zijn ze in Spanje heel streng en in het VK net vrij mild? Indien dit zo is, zou de stelling weleens ervoor kunnen zorgen dat de nieuwe regeling voor overal ongeveer evenveel asielzoekers zorgt... Of dit goed of slecht is, is dan weer interpretatie uiteraard ;) .

Verder vind ik je uitleg wel al okee. Je geeft aan hoe je erover denkt en waarom. Kortom: helder ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer