Stochastische variabelen (continu)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Stochastische variabelen (continu)

Nu mijn vraag over continue stochastische variabelen

Stel x is een normaal verdeelde variabele met u = 50 en o = 3. Vind een waarde van x, en noem die x0, zodat:

a) P(x =< x0) = 0.8413

b) P(x > x0) = 0.25

c) P(41=< x < x0)

d) 10% van de waarden van x kleiner is dan x0

e) 1% van de waarden van x groter is dan x0

Ik weet het, het is een lange vraag, maar heb deze les gemist, en weet echt niet hoe je't moet berekenen!

Er waren al andere soorten oefeningen, waar je "n" en "p" kreeg, en aan de hand van zo'n tabellen de waarde berekenen, en dat ging zonder problemen! Maar hier zie ik geen beginnen aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Stochastische variabelen (continu)

Ken je het begrip 'standaardiseren'? ...

Je kent de standaarddeviatie en het gemiddelde, hiermee kan je de z-score bepalen met daarin de onbekende x0 die berekent moet worden. Daarna is het gewoon een kwestie van de tabel (of GRM) te raadplegen) door 'terug te zoeken'.

(Let op: sommige kansen moet je wel eerst omschrijven, zo is P(x>a)=1-P(x<a) bij een normale verdeling)

Berichten: 24

Re: Stochastische variabelen (continu)

Edit:

z = (x0-u)/o = (x0-40)/3

inderdaad ik had formule fout

en dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Stochastische variabelen (continu)

z = (u+x)/o ?
Wat denk je van: 'z=(x-u)/o'? ...

Laten we beginnen met voorbeeld (a). Wat ken je? Wat niet? ...

Berichten: 24

Re: Stochastische variabelen (continu)

Oke, z = (x-u)/0

1. Moet ik de x vervangen door x0, of gewoon de x blijven gebruiken?

z = (x-50)/3

=> x = 3z + 50

==> P(3z+50 <= x0) = 0.8413

Waarschijnlijk trekt dit op niets, maar ik weet ook helemaal niet waar ik heen moet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stochastische variabelen (continu)

Stel dat de vraag was: P(z <= z0) = 0.95 indien z uit de standaardnormale verdeling (gemiddelde 0 en standaarddeviatie 1) kwam. Kon je het dan oplossen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer