Onderlinge verbinding bij organismen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Onderlinge verbinding bij organismen

Zelf ben ik de laatste tijd veel bezig met dingen die als "paranormaal" worden gezien, daar probeer ik een oorzaak bij te vinden of er zelf een theorie bij te bedenken. waar ik echter niet uit kom is het fenomeen waarbij veel mensen afgezonderd van elkaar tegelijk of op verschillende momenten hetzelfde ervaren.

het bekendste verhaal is denk ik wel het verhaal van de slaapverlammingen, hierbij verteld het verhaal ons dat er redelijk vaak straten, buurten of zelfs grote delen van dorpen op precies dezelfde ochtend een slaapverlamming hadden.

een minder bekend verhaal is het verhaal van de lange man met de hoed, hierbij zeggen waarnemers een lange zwarte man (rond de 3 meter) met een hoed in de verte hebben gezien, vaak 's nachts. Dit fenomeen is zowel gelijktijdig als op verschillende momenten door waarnemers gezien.

Bij de slaapverlammingen was mijn eerste theorie dat het kon komen door het weer of door bepaalde activiteiten van een gebeurtenis op een buitenaards object (zon, sterren, etc. geen aliens) wat in speelt op onze hersenen. Heb dus een beetje onderzoek gedaan, en heb daar eigenlijk nergens iets over kunnen vinden, ook heb ik niet kunnen vinden of weersomstandigheden voor een REM-slaap kunnen zorgen en je daarin dan wakker wordt, dat zou dan namelijk een mogelijke oorzaak kunnen zijn voor de massa-slaapverlammingen. De activiteiten op die objecten schoot me een keer plots te binnen, heb daar ook een klein onderzoek naar gedaan en heb niets kunnen vinden over iets wat effect zou hebben op onze hersenen of het zenuwstelsel.

Bij het fenomeen van de man denk ik dat de oorzaak ligt bij slecht zicht of lichte nachtblindheid in combinatie met (bewuste of onbewuste) kennis van het fenomeen en met angst die ontstaat door de kennis van het fenomeen of door de nacht zelf. Hierdoor kun je al een simpele lantaarnpaal aanzien voor die man, of zelfs hallucineren.

weet iemand hier misschien meer over dit soort dingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Onderlinge verbinding bij organismen

Geen idee, je ideen klinken in ieder geval erg vaag en alles behalve wetenschappelijk. Een lange man met een hoed, massale slaapverlamming, graag zou ik een betrouwbare bron hiervan zien want op het moment heb ik dus geen flauw idee waar je het over hebt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Onderlinge verbinding bij organismen

Van beide zijn er geen 100% betrouwbare bronnen, alleen verhalen waarvan je zelf moet beslissen of je ze geloofd of niet. daarom probeer ik er achter te komen of ze wel kunnen.

bij het verhaal van de slaapverlammingen heb ik geen enkele theorie kunnen bedenken die echt 100% logisch zijn, ben er dus vrij zeker van dat dat verhaal niet waar is. Het verhaal van de man heeft als meet logische theorie gewoon de angst van de mensen, en de kennis van dat je de man zou zien, die twee variabelen zouden het mogelijk moeten maken om simpele dingen (zoals bijvoorbeeld de lantaarnpaal uit mijn voorbeeld) te verwarren met de man die je volgens het verhaal zou moeten zien omdat je hersens dat beeld van de man invoegen in het beeld dat je ziet door het slechte zicht.

maar beide zijn het theorieën van gebeurtenissen die in geen enkel opzicht met zekerheid feitelijk te noemen zijn, en echt bewijs zal er ook niet komen denk ik

Berichten: 101

Re: Onderlinge verbinding bij organismen

Toevallig heb ik soms last van slaapverlamming. Slaapverlamming is gewoon een foutje bij het wakker worden en in slaap vallen. Wanner je in slaap valt worden je kleine hersenen uitgeschakeld en bij je grote hersenen worden bepaalde delen afgesloten bv het deel waarmee je logish kan beredeneren, hierdoor heb je vaak ook niet door dat je droomt. Vandaar dus dat je in je droom niet raar opkijkt bij het waarnemen van iets geks. Bij dromen ga je eigenlijk denken en rusten tegelijk. Wanner je slaapverlamming hebt ben je bijna geheel bij bewustzijn maar je kleine hersenen zijn nog steeds uitgeschakeld, hierdoor kun je dingen zien en horen zonder dat je kan bewegen en dit is zeer angstwekkend. Verstandig is het dan om je ogen dicht te doen.

Ik zag op tv dat veel mensen dit niet doen en daarom dus allerlijk dingen zien waar ze bewust of zelfs onderbuwst bang voor zijn. zoals bepaalde myth figuren. Dit verklaard waarom meestal de zelfde dingen worden gezien. Verder treed het ongeveer rond dezelfde tijd op omdat mensen rond dezelfde tijd gaan slapen. Ik weet er nog wel meer over maar dat wordt teveel tekst.

Nog iets: Meestel (bij mij dan) voel je je lichaam niet en ook niet je longen waardoor je het gevoel kan hebben hebt dat je stikt of slecht ademt. Veel mensen ervaren dan ook gewrugt te worden door vreemde wezens.

Reageer