Ph berekeningen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Ph berekeningen

Hallo,

Ik ben bezig met de pH berekeningen van waterige oplossingen. Ik weet wel welke formules ik daarbij moet gebruiken,

maar daarvoor moet ik weten of een zuur of base sterk of zwak is en dat kan ik niet onderscheiden. Ik weet natuurlijk wel of een chemische formule zuur of basisch is, maar niet of ze sterk of zwak is. Ik heb begrepen dat er maar 3 sterke zuren zijn nl HNO3, HCl en HSO4 en de rest zwak. Kan dat? Voor basen staat in de cursus:"sterk als de protolye volledig doorgaat" maar dat begrijp ik niet. Is er een gemakkelijke manier om te zien of bv Ba(OH)2 sterk of zwak is?

Verder weet ik ook niet Welke Ka ik moet gebruiken als er bijvoorbeeld 3 gegeven zijn en ik weet ook niet met welke formule ik een de pH van een zout moet berekenen.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ph berekeningen

Ik heb begrepen dat er maar 3 sterke zuren zijn nl HNO3, HCl en HSO4 en de rest zwak. Kan dat?
Neen, dit kan niet. Overigens is HSO4- een zwak zuur. H2SO4 is een sterk zuur net zoals HI, HBr HClO4 enz.

Wanneer je een sterk zuur of base in water oplost zal het volledig dissociëren in protonen en een zuurrest. Je hebt een aflopende reactie (HA Afbeelding H+ + A-). Bij zwakke zuren of basen krijg je een evenwichtsreactie, er is dus een dynamisch evenwicht tussen de geproteneerde vorm en de niet geprotoneerde vorm (HA Afbeelding H+ + A-)

Bariumhydroxide splitst volledig in ionen, kan je dan zelf uitmaken of het een sterke of zwakke base is?
Verder weet ik ook niet Welke Ka ik moet gebruiken als er bijvoorbeeld 3 gegeven zijn
Bij iedere dissociatiestap hoort een Ka of pKa;
H2SO4 Afbeelding H+ + HSO4- pKa1 = -3

HSO4- Afbeelding H+ + SO42- pKa2 = 1,92
en ik weet ook niet met welke formule ik een de pH van een zout moet berekenen.
Dit is een beetje afhankelijk van de situatie, soms kom je er gewoon met de -log[H+], soms kan je deze formule toepassen pH = 1/2 (pKa1 + pKa2).

Ik stel echter voor om eerst je boek nog eens grondig door te nemen want het bovenstaande is slechts een voorsmaakje van de hele zuur-base theorie. Als je dan een meer gerichte vraag hebt wil ik je graag verder helpen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer