Waterstofbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Waterstofbruggen

Ik heb dit jaar examen gedaan in scheikunde, en wil hem gaan herkansen. Nu ben ik bezig met het overkijken van het examen, maar snap ik iets nog niet helemaal. In de examenopgave moet je de waterstofbruggen aangeven met een stippellijn. Hieronder heb ik het antwoord neergezet. Ik heb echter geleerd dat een waterstofbrug zich vormt tussen NH en OH-groepen. Maar hier zetten ze -in het omcirkelde antwoord- een waterstofbrug tussen een O die niet vastzit aan een OH-groep.. Hoe zit dit nou precies?

Alvast bedankt!

Liefs
omcirkelt.jpg
omcirkelt.jpg (102.93 KiB) 163 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstofbruggen

Een waterstofbrug vormt zich enkel tussen een vrij elektronenpaar van een sterk elektronegatief atoom (O, N, F) en een H-atoom dat opnieuw gebonden is op een sterk elektronegatief atoom.

Die O waarover jij spreekt heeft twee vrije elektronenparen en kan dus perfect een H-brug vormen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: Waterstofbruggen

Kravitz schreef:Een waterstofbrug vormt zich enkel tussen een vrij elektronenpaar van een sterk elektronegatief atoom (O, N, F) en een H-atoom dat opnieuw gebonden is op een sterk elektronegatief atoom.

Die O waarover jij spreekt heeft twee vrije elektronenparen en kan dus perfect een H-brug vormen.
Maar dat snap ik niet helemaal.. Ik heb geleerd dat sommige moleculen een d+ en een d- kant hebben, en dat ze daardoor elkaar aantrekken. En volgens mijn boek is dat ook het geval met waterstofbruggen.. Dus ik weet niets af van vrije elektronenparen.

Hier lijkt het ook of die O geen d+/d- kant heeft en dus geen waterstofbrug kan vormen.. (want net zoals CO2, heft dat zich daar toch op?)

Liefs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstofbruggen

Zuurstof is een sterk elektronegatief element, het trekt dus alle elektronen naar zich toe. Op die manier krijgt het zuurstofatoom een partieel negatieve lading
\(\delta^-\)
(d-).

Ik denk dat je een beetje aan het verwarren bent met de polariteit van een molecule, daar kijk je naar de positie van de elektronegatieve atomen t.o.v. elkaar, hier moet je gewoon kijken of een atoom de elektronen naar zich toe trekt of niet.

Voor een waterstofbrug heb je dus een element nodig dat heel sterk de elektronen naar zich toe trekt én een naburig H-atoom dat op zijn beurt gebonden is op een atoom dat opnieuw sterk de elektronen naar zich toe trekt.

Kan je dit volgen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: Waterstofbruggen

Kravitz schreef:Zuurstof is een sterk elektronegatief element, het trekt dus alle elektronen naar zich toe. Op die manier krijgt het zuurstofatoom een partieel negatieve lading
\(\delta^-\)
(d-).

Ik denk dat je een beetje aan het verwarren bent met de polariteit van een molecule, daar kijk je naar de positie van de elektronegatieve atomen t.o.v. elkaar, hier moet je gewoon kijken of een atoom de elektronen naar zich toe trekt of niet.

Voor een waterstofbrug heb je dus een element nodig dat heel sterk de elektronen naar zich toe trekt én een naburig H-atoom dat op zijn beurt gebonden is op een atoom dat opnieuw sterk de elektronen naar zich toe trekt.

Kan je dit volgen?
Ja dit kan ik nog volgen! Denk dat ik inderdaad ook in de war ben met de polariteit.. Is het dan zo dat de zuurstof als het ware negatief wordt en de H positief, waardoor het een waterstofbrug vormt? (een beetje simpel gezegd dan)

Maar waarom moet je niet kijken naar de positie van de atomen t.o.v. elkaar? Want als de omliggende atomen ervoor zorgen dat hij geen lading meer heeft kan hij ook geen H aantrekken.. Of tenminste, dat dacht ik dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Waterstofbruggen

Ja dit kan ik nog volgen! Denk dat ik inderdaad ook in de war ben met de polariteit.. Is het dan zo dat de zuurstof als het ware negatief wordt en de H positief, waardoor het een waterstofbrug vormt? (een beetje simpel gezegd dan)
Inderdaad, simpel gezegd klopt dit! Die positieve en negatieve lading trekken elkaar als het ware aan.
Maar waarom moet je niet kijken naar de positie van de atomen t.o.v. elkaar? Want als de omliggende atomen ervoor zorgen dat hij geen lading meer heeft kan hij ook geen H aantrekken.. Of tenminste, dat dacht ik dan.
Het is niet omdat een molecule elektrisch neutraal is dat de afzonderlijk atomen dit moeten zijn. Zoals je zelf al aangaf heeft een CO2 molecule geen positieve en negatieve kant, toch blijven de O-atomen een partieel negatieve lading dragen(
\(\delta^-\)
).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer