[wiskunde] 250 driehoekige mozaïekstenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] 250 driehoekige moza

Hallo iedereen,

Ik heb gezocht, maar een soortgelijk onderwerp heb ik niet kunnen vinden.

Dus ik post nu toch de vraag maar.

Het zit namelijk zo, ik zit in de examenklas (4e klas VMBO) en wij hebben een wiskundeleraar die niets uitlegd, en moeten wij allerlei opdrachten zelf uitzoeken.

Op zich wel leerzaam, maar soms kom je er helemaal niet uit.

Bijvoorbeeld deze som, gaat over hoeken.

Afbeelding

Als iemand simpel kan uitleggen wat de bedoeling is en hoe ik het kan uitwerken kan ik andere leerlingen ook weer wat wijzer mee maken.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Mvrgr,

Tymo

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: [wiskunde] 250 driehoekige moza

a) dit is een kwestie van tellen, maar ik vermoed dat je die wel wist

b) alle steentjes zijn gelijkvormig, ze hebben twee gelijke zijdes, dat betekent dat van elke driehoek de basis hoeken gelijk zijn aan elkaar en de top hoek een andere waarde heeft. Je moet beginnen in het midden, daar zitten 8 tophoeken bij elkaar, wat voor hoek vormen die bij elkaar? Van daaruit kan je verder met het feit dat de basishoeken gelijk zijn aan elkaar.

c) Je moet nu 12 driehoeken grijs maken, maar zodanig, dat als je de tekening een kwartslag draait er niets verandert.

d) hetzelfde als bij c), maar nu met 45 graden, dus de helft van een kwartslag: de achthoek is opgebouwd uit 8 driehoeken (bestaande uit 4 steentjes) je moet de achthoek 1 driehoek doordraaien en weer hetzelfde figuur krijgen.

e) nu moet je de figuur zo invullen met 12 grijze steentjes, dat hij niet meer hetzelfde wordt tenzij je de achthoek helemaal ronddraait, maar hij moet wel symmetrisch zijn in een lijn (dus spiegelen door een van de middellijnen)

Ik hoop dat ik je hiermee een eind op weg heb geholpen.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Reageer