Kiesrecht op gemeenteniveau

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Kiesrecht op gemeenteniveau

In mijn maatschappijleer boek staat:

Mensen van buiten de EU hebben op gemeenteniveau kiesrecht als ze vijf jaar legaal in Nederland wonen.

Nu is mijn vraag;

stel je komt van buiten de EU, je verblijft vijf jaar legaal in Nederland en keert dan terug naar je land van herkomst (of een ander land van buiten de EU). Als je dan vervolgens na bijv. 15 jaar (ik zeg maar wat) weer terug gaat naar Nederland, heb je dan nog steeds (passief?) kiesrecht of moet je weer 5 jaar legaal in Nederland wonen?

Ik weet dat dit heel amateuristisch overkomt en ik heb geen verstand van het NL recht, maar ik zou het toch graag willen weten.

(En als het goed is gaat het steeds over passief kiesrecht.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Kiesrecht op gemeenteniveau

Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kiesrecht op gemeenteniveau

http://www.vng.nl/smartsite.dws?ch=,DWF%2F...d=59083#meedoen (passief kiesrecht)

"Ook personen die geen onderdaan zijn van een EU-lidstaat, maar op de dag van kandidaatstelling voldoen aan de vereisten dat: (...) zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van kandidaatstelling gedurende een onafgebroken periode van ten minste vijf jaar ingezetene van Nederland waren en beschikten over een verblijfsrecht op grond van artikel 8 onder a, b, c, d, e, of l, van de Vreemdelingenwet 2000, hebben zowel actief als passief kiesrecht voor de gemeenteraad. Uiteraard dienen zij ook te voldoen aan de overige vereisten voor kiesgerechtigdheid die hierboven zijn vermeld."

In mijn voorbeeld zou je dus zowel je passieve als actieve kiesrecht behouden?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kiesrecht op gemeenteniveau

In mijn voorbeeld zou je dus zowel je passieve als actieve kiesrecht behouden?
Neen, als je bron klopt niet, er staat namelijk:
zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van kandidaatstelling gedurende een onafgebroken periode van ten minste vijf jaar
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kiesrecht op gemeenteniveau

Ah daar had ik over heen gelezen.

Bedankt!

Reageer