vrijlichaamschema werkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

vrijlichaamschema werkstuk

Hallo Allemaal,

Ik zit met het volgende probleem, ik wil voor een werkstuk de krachten doorrekenen, het werkstuk bestaat uit een steun bevestigd aan een machine door een lasverbinding met daaraan een cilinder en een steunpoot (allebei penverbindingen)

Tijdens het opstellen van het vrijlichaamschema (tweedimensionaal) loop ik vast op de kracht die veroorzaakt wordt door het gewicht van de machine. Ik wil deze kracht laten aangrijpen op de lasverbinding en als notatie de kracht als een ingeklemde verbinding weergeven waardoor er drie krachten op dit punt aangrijpen.

Nou is alleen het gewicht van de machine bekend waardoor er 3 onbekenden zijn. Fcilinder, Fsteunpoot en het moment dat optreed in de lasverbinding. .

Kan ik de kracht die optreed bij de lasverbinding op een andere manier weergeven (eventueel penverbinding)

Groeten Winnie

Ps gewicht van steun kan worden verwaarloosd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vrijlichaamschema werkstuk

Plaatjes zeggen vaak zoveel meer dan woorden, en dat geldt zéker als het om krachtenschema's gaat. Heb je aub een afbeelding die je verhaal verduidelijkt?

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen

Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: vrijlichaamschema werkstuk

Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerp van een steunpoot voor een technische inrichting.

Nou stuit ik op een probleem tijdens het maken van het vrijlichaamschema, het gaat over het volgende.

Om de onbekende krachten FB en FC te bepalen wil ik het moment om FC berekenen door het moment evenwicht te bepalen.

Alleen weet ik niet zeker of FA op de juiste wijze heb aangeveven in het VLS. (Zie bijlage)

FA is bekend, het is het gewicht van de installatie doormiddel van een gelaste verbinding.

Kan hier iemand even naar kijken?

Alvast bedankt

Groeten,

Winnie
fbd.png
fbd.png (49.35 KiB) 168 keer bekeken

Reageer