Een open verzameling of niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Een open verzameling of niet?

De volgende oefening leek mij duidelijk waar, maar ze bleek dus vals te zijn.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (7.9 KiB) 291 keer bekeken
Mijn redenering: gwn de definitie van een open verzameling, alle punten van S zijn inwendig (hebben een omgeving die volledig tot S behoort). Ik beschouw het als een vlak met hier en daar een klein gaatje in maar tussen elke 2 gaatjes nog een stuk vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een open verzameling of niet?

Beschouw voor de eenvoud :P en haal {1/n | n in ;) } weg; kijk dan eens naar een omgeving van 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 299

Re: Een open verzameling of niet?

volgens mij is er nog altijd een omgeving van 0 die volledige tot S behoort..

Als je naar de reële as kijkt komt het eigenlijk op het volgende neer:

we zoeken een punt van de verzameling waarvan het punt links of rechts ervan niet tot de verzameling behoort, maar aangezien in dit voorbeeld tussen 1/n en 1/(n+1) oneindig veel punten liggen is dit dus voor geen enkele n van N het geval.

of zo redeneer ik toch, wat is hier fout aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Een open verzameling of niet?

Ik begrijp je redenering niet zo goed.

Op elk interval [0,e], voor elke reële e>0, zit er wel een punt 1/n in (0,e) door n voldoende groot te nemen. Begrijp je dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Een open verzameling of niet?

De definitie van open, is: een verzameling A is open indien er voor elke punt x in A een e (epsilon) bestaat zodat (x-e, x+e) volledig tot A behoort.

De vraag die je je eigenlijk moet stellen, is de volgende: is er rond 0 (het punt x) een e (epsilon) bestaat zodat (-e, e) geen punt van de vorm 1/n bevat. Of dus equivalent hiermee: bestaat er e zodat e < 1/n voor alle n?

EDIT: TD was me dus voor ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Een open verzameling of niet?

aha ok, ik heb het beet denk ik. Dan is de veronderstelling dat een aftelbaar oneindig aantal punten een gesloten verzameling is ook fout he? Anders zou het complement open moeten zijn en dit is dus niet zo, juist?

geen probleem, hoe meer uitleg hoe beter;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Een open verzameling of niet?

Beeld je eens volgende verzameling in:
\(\bigcup_{n \in \nn} [0, 1 - \frac{1}{n}]\)
... Wat is het 'eindresultaat' hiervan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Een open verzameling of niet?

volgens mij [0,1[

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Een open verzameling of niet?

Jeps. Alleen was ik te rap ;) . Het ging je over punten (singletons) in het specifiek? Of over gesloten verzamelingen in het algemeen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Een open verzameling of niet?

Wat ik bedoelde is dat hieruit volgt dat een aftelbaar oneindig aantal punten geen gesloten verzameling is omdat anders de verzameling van de originele vraag open zou zijn.

Jij dacht waarschijnlijk dat ik een aftelbaar oneindig aantal gesloten verzamelingen bedoelde? In dit geval is door bovenstaand voorbeeld gebleken dat we dan een niet-open verzameling bekomen, juist? Of in ieder geval niet altijd een gesloten verzameling.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Een open verzameling of niet?

Mijn voorbeeld was idd bedoeld om te tonen dat een aftelbaar oneindige unie van geslotens niet per se gesloten moet zijn (overigens: ze kan wél open zijn hè, mijn vb hierboven is gewoon een, specifiek, vb)... Maar het andere klopt idd ook, door het hierboven uitgewerkte voorbeeld. Evenals om de reden die je zelf aanhaalt: was het gesloten, moest het complement open zijn. En dat is hier niet het geval...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer