Aansluitingen op standleiding

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Aansluitingen op standleiding

Momenteel ben ik in een woning bezig om het hele rioolstelsel te vernieuwen.

Nu leek het mij intuïtief logisch om de aansluitingen van het toilet en het bad op de bovenverdieping met 45 graden T-stukken op de standleiding aan te sluiten.

Maar op diverse websites, waaronder die van Wavin en Dyka, staat dat je die aansluitingen juist met een 90 graden T-stuk moet maken, en z.g. stromings T-stuk.

Aangezien ik deze stelling op meerdere plaatsen op het internet bevestigd zie wil ik dat best aannemen. Maar het gaat in tegen mijn intuïtie.

Daarom de vraag: kan iemand uitleggen waarom dat zo is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Aansluitingen op standleiding

Ik ben geen expert op rioolgebied maar een stromings T-stuk is niet echt een 90 graden T-stuk, dat lijkt alleen maar zo:

Afbeelding

De aansluiting zit onder 90 graden maar de aansluiting zelf is onder een hoek: het is als het ware een compacte samenbouw van een Y-stuk met een 45 graden bocht.

Of je een Y of een stromings-T gebruikt lijkt me alleen af te hangen van hoe je aansluitingsleiding naar de standpijp gaat lopen: schuin onder hoek, of horizontaal.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 102

Re: Aansluitingen op standleiding

Zie DYKA binnenriolering met aansluitingen, er zitten overal geleidingsprofielen in- dus met de stroming mee,net als in verkeer,geen haakse bochten doch geleiding van de stroming om die soepel te laten verlopen:

http://www.dyka.nl/nl/toepassingen/woning_...sbouw/index.jsp

FredF zijn opmerking is juist bij gebruik van het getoonde product; er zijn ook andere hulpstukken,zie oa DYKA!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluitingen op standleiding

Bedankt voor de reacties. Maar toch is dit niet helemaal het antwoord op mijn vraag.

In dit document van Dyka wordt duidelijk gesteld dat je onder 90 graden aan moet komen. (blz. 14). Maar direct daaronder stellen ze weer een stromings T-stuk voor dat is samengesteld uit een 45 graden aansluiting en een 45 graden bocht. Dus ik ben een beetje in verwarring.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Aansluitingen op standleiding

In dit document van Dyka wordt duidelijk gesteld dat je onder 90 graden aan moet komen. (blz. 14).
Ja, maar met een stromings-T, geen gewone T, voor aansluiting op verticale hoofdleiding.
Maar direct daaronder stellen ze weer een stromings T-stuk voor dat is samengesteld uit een 45 graden aansluiting en een 45 graden bocht.
Het tweede plaatje is bedoeld voor een liggende, horizontale hoofdleiding (zie regel erboven) en toont een Y-stuk met 45 graden bocht.

Het lijkt erop dat men een 90 graden stromings-T aanbeveelt voor aansluiten op een verticale hoofdleiding (standleiding) omdat dat minder (geluids)overlast geeft. Omdat op deze manier de aanvoerleiding horizontaal moet lopen en daardoor nooit volledig met water gevuld zal zijn en lucht zich dus vrijelijk kan bewegen. Blijkbaar vreest men dat bij een schuine aanvoerleiding het water bij groot debiet de volledige doorsnede van de leiding zou kunnen vullen waardoor lucht niet weg kan en een daardoor onplezierig geluid zou kunnen ontstaan, of bij een hoger aansluiting lucht uit de standleiding door een zwanenhals terug zou kunnen borrelen in een wastafel. Ik vind het ver gezocht maar dat is de indruk die ik nu heb over hun filosofie.

Bij een horizontaal systeem (tweede plaatje, of foto linksboven op p.14) zullen alle leidingen vanzelf maar gedeeltelijk met water gevuld zijn en kan lucht vrijelijk bewegen, dus kiest men dan die aansluiting welke de minste stromingsweerstand en de minste kans op verstopping heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluitingen op standleiding

Omdat op deze manier de aanvoerleiding horizontaal moet lopen en daardoor nooit volledig met water gevuld zal zijn en lucht zich dus vrijelijk kan bewegen.
Ik denk dat dit de verklaring is die ik zoek. Bedankt.

Reageer