Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Om patronen te kunnen ontdekken in een sudoku-puzzle , kreeg ik het idee of deze niet om te zetten is naar een 3 dimensionale puzzel.

Ben er al achter dat dit niet met iedere puzzel mogelijk is , enkel om het feit dat er dan altijd 3 blokken van de 9 in de originele puzzel in het midden een zelfde getal moeten hebben.

Bij de eerste puzzel die ik daarop turfde was dit al niet het geval.

Dan rest, zijn er sudoku's die wel naar 3D om te zetten zijn, of is het zelfs niet mogelijk een kloppende 3D puzzel te maken met 9 cijfers of simbolen.

Daar probeer ik dus hier achter te komen.

Dan eerst de opzet en notatie die we verder gebruiken.

De 3D versie heeft een X,Y,en Z as. en het middelste blokje, dus als je het vergelijkt met een rubics-cube, het blookje dat je van de buitenkant niet ziet, heeft als coördinaten ( 2,2,2).

Het bovenste vlak noemen we het X=1 vlak, voorste vlak Y=1.

van de 2D puzzel noteren we de vlakken als X en Y dus vlakje linksboven (1,1) , rechtsonder (3,3).

Maar als het verloop van dit verhaal een andere uitgebreidere notatie vereist , suggereer dan maar een andere notatie. Enkele vlakken moeten dan ook gedraaid worden om in de 3 D puzzel te passen.

En de regels moeten blijven kloppen.

Berichten: 2

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier wilt, wil je een 2 dimensionale puzzel en dan 9 op elkaar? Waarbij dan, naast rijen en kolommen ook de 3x3 vakken aan de standaard sudoku-eisen moeten voldoen?

De vraag is namelijk hoe je dat wil doen met de kleinere vakken. Een 'platte' sudoku bestaat uit 9 maal een 3x3 veld waar dus 9 cijfers in komen, een 3 dimensionale sudoku zou in zo'n vak 3x3x3 = 27 cijfers hebben. En dat wordt lastig op te vullen met 9 cijfers zonder dubbelen.

Als je daar niet naar kijkt lijkt het me wel mogelijk om zo'n puzzel te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Bedoel je zoals het plaatje? Waar men geen 81 maar 486 vakken heeft om 1 t/m 9 op te schrijven?

Of bedoel je daadwerkelijk 3D waar men geen 81 maar 6561 vakjes heeft om 1 t/m 9 op te schrijven? (ik hoop van niet, gezien het een aantal uren duurt om tot 6000 te tellen, laat staan 6000 maal sommetjes maken.)
Bijlagen
sudoku_voorbeeld.png
sudoku_voorbeeld.png (23.98 KiB) 722 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Of bedoel je daadwerkelijk 3D waar men geen 81 maar 6561 vakjes heeft...
Hoe kom je aan 6561? (En ik ben er mij van bewust dat 81 x 81=6561. ik zie gewoon de logica niet.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.095

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Bedoel je zoals het plaatje? Waar men geen 81 maar 486 vakken heeft om 1 t/m 9 op te schrijven?
Hoe je het getekend hebt, is er geen enkel verband tussen de "gele" sudoku en de "blauwe" sudoku, en ben je slechts 6 sudoku's aan het oplossen. Indien er wel een verband is, zul je even aan moeten geven wat dit verband is.
Of bedoel je daadwerkelijk 3D waar men geen 81 maar 6561 vakjes heeft om 1 t/m 9 op te schrijven? (ik hoop van niet, gezien het een aantal uren duurt om tot 6000 te tellen, laat staan 6000 maal sommetjes maken.)
Een daadwerkelijk 3D sudoku heeft 93=729 hokjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Ik weet het ook niet, ik probeer even het verhaal te verhelderen van jadatis.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Sudoku omzetten naar 3d puzzel

Wat ik dus bedoel is een sudoku 3 D maken . De puzzel ziet er dan uit als een kubus met 27 kubusvormige vakjes . dus 3 hoog 3 breed en drie diep.

Net zoals een Rubics-cube, je weet wel met die gekleurde vlakjes die je zo snel mogelijk alle zijden de zelfd kleur moest zien te krijgen.

Je hebt dan 3 vlakken in de X as en 3 in de Y as en 3 in de Z as , die elkaar overlappen.

Dus in totaal 9 blokken zoals in de gewone platte sudoku.

Wat ik dan eerst wil uitzoeken , zijn er mogelijkheden om die in te vullen in 3D puzzel en ongeveer hoeveel mogelijkheden. Ten tweede: kun je dan die 9 blokken in de 3D uitvoering uitleggen op een platte sudoku ( ook 9 blokken) zodat de regels voor sudoku daar ook precies kloppen.

Ik denk dat de uitkomst is dat 3D mogelijk is maar het omzetten naar 2D niet, maar daar wil ik dus achterkomen, lijkt me leuk puzzeltje om zamen hier te doorgronden.

Ik heb om het idee makkelijker te maken eerst de simpele sudoku met 4 symbolen ( meestal de cijfers 1 tot 4) in 3 D te maken. Bij gebrek aan een kubusje heb ik een kartonnen doosje gepakt en deze op ieder vlak een kruis in het midden zodat 4 vakjes ontstaan.

Daar blijkt er maar een basismogelijkheid , boven 1 2 en daaronder 3 4 ren het onderste vlak de zelde cijfers altijd diagonaal tov het bovenste vlak, Dan klopt de 3D puzzel , maar kom ik tegen dat in 3D er 6 vlakken te maken zijn en in 2 D maar 4 vlakken. Bij 16 symbolen sudoku 3D 12 vlakken en 2D 16 vlakken. Dus de 9 symbolen sudoku is een toeval dat 3D en 2D allebei 9 blokken hebben.

Reageer