Weerstand en warmteontwikkeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Weerstand en warmteontwikkeling

Bij een natuurkundeopdracht moet je zeggen of bij een hogere weerstand meer of minder warmteontwikkeling plaats vindt. Met de formule p=i^2*r lijkt het alsof de warmteontwikkeling juist lager is bij een grotere weerstand. Er zal nl minder stroomsterkte zijn. De i die in het kwadraat is neemt evenveel af als de weerstand r. Het vermogen p is uiteindelijk kleiner en de warmteontwikkeling dus ook. In het antw boekje staat echter dat de warmte hoger wordt. Hoe zit het dan?

Groetjes,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

Laat eerst eens de letterlijke tekst van de opdracht zien.

Ik vermoed dat je iets over het hoofd ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

In werkelijkheid blijft de spanning van de batterij niet voortdurend 1,5 V. De spanning zakt langzaam naarmate de batterij verder leeg raakt. Op sommige batterijen zit daarom een tester om te zien hoe ‘vol’ de batterij nog is. Zie figuur 1.

De tester bestaat uit een trapeziumvormige geleidende strip metaal met temperatuurgevoelige verf. Als je met twee vingers op de tester drukt, maakt hij contact met de beide polen van de batterij. Doordat er dan een stroom door de tester loopt, wordt deze warm. Hierdoor verkleurt de temperatuurgevoelige verf.

In figuur 2 is de trapeziumvormige strip figuur 2 schematisch weergegeven.

We kunnen ons de strip voorstellen als vijf strookjes metaal die overal even dik zijn maar sprongsgewijs breder worden. Zie figuur 3.

Het dunste deel is 1,0 mm breed en heeft een weerstand van 1,3 Ω. De volgende strookjes zijn achtereenvolgens 2,0 mm, 3,0 mm, 4,0 mm en 5,0 mm breed.

3p 24 Bereken de weerstand van de gehele strip van figuur 3.

Als de batterij niet helemaal vol is, kleurt de strip aan de ene kant lichter dan aan de andere kant. Aan de ene kant van de strip is de temperatuur kennelijk hoger dan aan de andere.

2p 25 Leg uit aan welke kant van de strip de temperatuur het hoogst is: aan de smalle of aan de brede kant.

De fabrikant wil het ontwerp van de tester aanpassen, zodat die geschikt wordt voor een batterij van 9 V. Hierbij wordt dezelfde temperatuurgevoelige verf gebruikt.

3p 26 Noem twee wijzigingen die hij in het ontwerp kan aanbrengen, zodat de batterijentester geschikt wordt voor een batterij van 9 V. Licht je antwoord toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

Ik denk trouwens dat ik het zie...

de I blijft gelijk?

(Sorry had de opdracht eigenlijk niet zo goed gelezen)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=942130

compleet met afbeeldingen, de hele vraag, en uitwerkingen per deelvraag
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

(Sorry had de opdracht eigenlijk niet zo goed gelezen)
Tja, daar begint elke oplossing mee, de opgave goed lezen. ;)

Ik had al zo'n flauw vermoeden dat daar ergens de boswachter zat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

Dan heb ik nog een vraagje over e.

De fabrikant wil het ontwerp van de tester aanpassen, zodat die geschikt wordt voor een batterij van 9 V. Hierbij wordt dezelfde temperatuurgevoelige verf gebruikt.

26 Noem twee wijzigingen die hij in het ontwerp kan aanbrengen, zodat de batterijentester geschikt wordt voor een batterij van 9 V. Licht je antwoord toe.


Het antw op de vraag is: Omdat de spanning groter is, moet de weerstand groter worden om een gelijke hoeveelheid warmte te krijgen. Dit kan op de volgende manieren:

een materiaal nemen met een hogere soortelijke weerstand,

de strip (overal) dunner maken,

de strip (overal) smaller maken.


De spanning van de batterij gaat omhoog, maar wat kun je zeggen over de stroomsterkte?

U=I*R

U wordt groter, maar ik weet niet wat er met I gebeurt.

P=U*I

Als P gelijk moet blijven en U wordt groter, dan wordt de I dus kleiner??

Als moet R inderdaad groter worder,

maat is deze redenering wel goed?

Ik vind hem een beetje vaag, vooral dat de I kleiner terwijl U groter wordt?? (Of moet het gewoon zo?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

aminasisic schreef:De spanning van de batterij gaat omhoog, maar wat kun je zeggen over de stroomsterkte?

U=I*R

U
als je dezelfde strip zou plaatsen, wat zou dat dan voor R betekenen?

als je dan U groter maakt, wat moet dat dan wel voor I betekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

Okee i wordt groter maar de strip verandert juist dus i kan ook kleiner worden of gelijk blijven. I moet toch kleiner worden om een zelfde warmteontwikkeling te krijgen. Ik denk dat ik hem snap xd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Weerstand en warmteontwikkeling

I moet toch kleiner worden om een zelfde warmteontwikkeling te krijgen.
precies. Dus je moet R dusdanig vergroten dat P ( I²·R of ook U²/R) eigenlijk niet verandert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer