Intraveneuze immunoglobuline

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Intraveneuze immunoglobuline

Ik vroeg me af, wat de mogelijkheden zijn van intraveneuze immunoglobuline bij patiënten met een anafylaxie voor voedingseiwitten.

Aangezien de patiënt plasma van honderden of duizenden bloeddonoren krijgt, is de kans enorm dat een van die donoren ron d de dag van donatie bijv. een broodje pindakaas heeft gegeten. Wat zijn de gevolgen hiervoor voor de patiënt? Of kan een patiënt met ernstige voedselallergie nooit IVIG krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Intraveneuze immunoglobuline

Die patienten krijgen geen plasma, maar uit het plasma geextraheerde Ig.

Of ben je misschien in de war met plasmaferese? Theoretisch zou het kunnen dat een patient anafylaxie ontwikkelt op

donorplasma, maar in de situaties waarin je besluit plasmaferese te geven, neem je dat voor lief natuurlijk. Anders komt de patient sowieso te overlijden. Kwestie van pro's and con's.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Intraveneuze immunoglobuline

Dus wat betreft IVIG heeft een patiënt met voedseleiwitten anafylaxie geen grotere kans op een anafylactische reactie op de behandeling dan een andere patiënt? Maar wel dus bij plasmaferese? Ik haal die twee inderdaad vaak door elkaar!
, maar in de situaties waarin je besluit plasmaferese te geven, neem je dat voor lief natuurlijk. Anders komt de patient sowieso te overlijden. Kwestie van pro's and con's.
Hmm hoeft niet, want het stuk wat ik las ging om een patiënt die niet geheel naar wens reageerde op de therapieën voor een auto-immuunziekte, en zonder IVIG niet direct zou overlijden, alleen met IVIG wel een enorme verbetering in levenskwaliteit was te verwachten (weer kunnen deelnemen aan de maatschappij e.d.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Intraveneuze immunoglobuline

Ook de moeite waard om te proberen dus. Als ik kon kiezen tussen een betere kwaliteit van leven met de geringe kans op anafylaxie wat met een milligrammetje tavegil doorgaans prima te behandelen is, of een mindere kwaliteit van leven, dan weet ik het wel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer