Massa en gewicht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Massa en gewicht

Ik snap iets niet over massa en gewicht:

Als ik op een weegschaal sta, weeg ik bv. 100kg.

Maar kg is massa en niet gewicht, dus juist zou zijn: 100 Newton.

Om uit gewicht de massa te berekenen doe je dit: massa = gewicht/valversnelling.

Dus mijn massa ( moest ik 100kg wegen ) = ~ 10 kg.

Nu overal waar ik uitleg over de zwaartekracht zoek staat er dat je als een massa van bv. 100kg zou hebben, je een kracht van ~1000 Newten uitoefend.

Maar een mens kan tog geen massa van 100kg hebben want dan zou hij op aarde ~1000kg moeten wegen.

Ik weet dat ik wss fout ben, maar kan iemand mij uitleggen waarom?

-bedankt-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Massa en gewicht

De verwarring ontstaat als je spreektaal en natuurkundetaal vermengt:

"Als ik op een weegschaal sta, weeg ik bv. 100 kg" is spreektaal

"kg is massa en niet gewicht, dus juist zou zijn: 100 Newton" is natuurkundetaal .

In de natuurkunde moet je natuurkundig duidelijk zijn, en daar zijn massa (kg) en gewicht (N) twee verschillende zaken. In de spreektaal hoef je meestal niet natuurkundig duidelijk te zijn, daar worden ze samen aangeduid met de term gewicht (kilo).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Massa en gewicht

sunion schreef:Als ik op een weegschaal sta, weeg ik bv. 100kg.

Maar kg is massa en niet gewicht, dus juist zou zijn: 100 Newton.
En daar staat dan nog een typefoutje: 1000 N is waarschijnlijker. Behalve een andere eenheid op de schaal vermelden moet je dan ook wel de schaalverdeling van dat weegapparaat aanpassen.

zet je newtons op die schaal, dan is de weegschaal overal toepasbaar, ook op de maan. Daar zou de schaal dan ongeveer 160 N aanwijzen, wat correct is, want de zwaartekracht op de maan is veel geringer. Door "kg" op de schaal te vermelden is de schaal alleen geschikt om massa te meten aan het aardoppervlak, en als je hem precies wil hebben moet je de schaal dan nog corrigeren als je naar een andere plek op aarde verhuist, want op de evenaar zul je minder wegen dan op de noordpool.

Vergelijkbaar voorbeeld: Je zou ook bij een maatcilinder voor vloeistoffen massa in grammen op de schaal kunnen zetten in plaats van volume in milliliters, bijv elk mL-streepje 1 g. Je maatcilinder is daarmee geschikt om een massa water af te meten. Alleen, om een massa alcohol af te wegen werkt dat dan niet meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Massa en gewicht

Dus met een weegschaal kan je je massa meten op een bepaalde plek op aarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Massa en gewicht

Ja. Een weegschaal is eigenlijk niet meer dan een gewichtmeter die herschaald is met factor g=9.81 m/s² die geldt op aarde. Als je op de maan bent, is de 9.81 m/s² zinloos, vandaar voorgaande uitleg.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 19

Re: Massa en gewicht

Ok bedankt, snap het nu ;)

Reageer