Franck and hertz experiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Franck and hertz experiment

Met het Franck and Hertz experiment heb ik twee vragen waarop ik (momenteel) zelf geen antwoord op weet te bedenken. Wie zou mij kunnen helpen met de volgende vragen:

Vraag:

Waarom worden de neon atomen pas aangeslagen tussen het rooster en de anode?

Gedachten:

Als de kinetische energie van het vrije elektron hoog genoeg is voor het aanslaan van twee atomen (bijvoorbeeld 40 eV) zal de kinetische energie al een stuk voor het rooster hoog genoeg moeten zijn om daar een atoom aan te slaan.

Vraag:

Waarom zit er een vrij gebied van niet aangeslagen atomen tussen de lichtgevende lijnen?

Gedachten:

Na het botsen met het eerste atoom en de overgebleven kinetische energie van het vrije elektron is hoog genoeg om een volgend atoom aan te slaan zal dit toch moeten kunnen bij het eerst volgende atoom waarmee gebotst wordt. Dan zou je verwachten dat er een ononderbroken gloed van oranje licht zou ontstaan.
Bijlagen
feh2.jpg
feh2.jpg (7.95 KiB) 311 keer bekeken
feh1.jpg
feh1.jpg (23.34 KiB) 314 keer bekeken
feh.jpg
feh.jpg (19.24 KiB) 314 keer bekeken

Berichten: 375

Re: Franck and hertz experiment

Op de foto's is het wel niet zo duidelijk wat net het rooster, de kathode en de anode is.

De atomen worden wel degelijk aangeslagen tussen de kathode en het rooster. De anode wordt gewoon gebruikt voor een signaal te meten. Dat moet normaal je twee eerste vragen oplossen.

Over je derde vraag: De elektronen worden constant versneld op het stuk tussen de kathode en het rooster. Ze hebben dus niet van het begin af aan de maximale energie. Op het moment dat ze de benodigde energie hebben ioniseren ze de atomen(die het licht uitzenden) en verliezen ze al hun energie dan start het proces opnieuw: worden ze versneld en bij de juiste energie ioniseren ze terug, tussen de momenten dat ze de juiste energie hebben ioniseren ze het gas niet, en daar zie je dan ook geen licht.

Reageer