Systeemregeltechniek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 188

Systeemregeltechniek

Hallo,

wederom heb ik een vraag over regeltechniek, het zit namelijk zo. Tijdens het maken van een stel opgave kwam ik een stel sommen tegen waarbij het de bedoeling is de zogenaamde steady state error te berekenen. Wat blijkt nou: er zijn er twee! een ess en een yss error ofzo.

voor zover ik heb begrepen geeft de steady state error het verschil tussen de input en output van een zeker systeem wanneer een steady state is bereikt. Afijn. allemaal heel mooi, maar ik begrijp het verschil niet tussen deze twee verschillende errors...

heeft iemand enig idee?

groetjes,

Casper
Bijlagen
aregeltechniek1.png
aregeltechniek1.png (168.05 KiB) 441 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Systeemregeltechniek

wederom heb ik een vraag over regeltechniek, het zit namelijk zo. Tijdens het maken van een stel opgave kwam ik een stel sommen tegen waarbij het de bedoeling is de zogenaamde steady state error te berekenen. Wat blijkt nou: er zijn er twee! een ess en een yss error ofzo.
Wel, yss wil gewoon zeggen: de waarde van uitgang y in steady state.

ess wil zeggen: de waarde van error e in steady state.

Wat wil dit zeggen: yss wil gewoon zeggen wat de eindwaarde van de uitgang is, hoe je erbij komt dat dit een 'error' is, weet ik niet. ;)

e is zoals je kunt zien in je figuur het verschil tussen y en r. Altijd. Dus als je wil weten hoe groot de fout is op de uitgang, dan moet je kijken naar e. Die zegt exact hoe groot die fout is. Vandaar ook de letter 'e' van error.

e in steady state noemt men dus de steady state error.

Dus als samenvatting:
\(\square_{ss} = \lim_{t \to \infty} \square(t)\)
In dat vierkantje mag je gelijk welke functie invullen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Systeemregeltechniek

Verplaatst naar Praktische en Overige Technische Wetenschappen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer