Ethica nicomachea

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 28

Ethica nicomachea

Dag iedereen,

Ik weet dat dit misschien niet de juiste plaats is maar 'filosofie' is gesloten dus daar kan ik niet posten.

Ik ben sinds kort geïnteresseerd door filosofie. Ik heb al redelijk veel inleidingen tot de filosofie gelezen, geschiedenis van de filosofie...

Ik wil nu voor het eerst een echt werk lezen van de filosofen zelf, dus niet een mening op een filosofisch boek, of een bespreking van een filosoof. Het boek dat ik wil lezen 'Ethica Nicomachea' is een boek van aristoteles.( het boek bevind zich toevallig in de bibliotheek in mijn omgeving)

Mijn vraag is nu, is dit boek te moeilijk om als 'eerste werk' te lezen?

Is dit boek leesbaar voor iemand van 16 of heb je al veel ervaring nodig op het gebied van de wijsbegeerte?

Alvast bedankt,

Pax Aurelius ;)

Re: Ethica nicomachea

Pax aurelius schreef:Ik ben sinds kort geïnteresseerd door filosofie. Ik heb al redelijk veel inleidingen tot de filosofie gelezen, geschiedenis van de filosofie...

Ik wil nu voor het eerst een echt werk lezen van de filosofen zelf, dus niet een mening op een filosofisch boek, of een bespreking van een filosoof. Het boek dat ik wil lezen 'Ethica Nicomachea' is een boek van aristoteles.( het boek bevind zich toevallig in de bibliotheek in mijn omgeving)

Mijn vraag is nu, is dit boek te moeilijk om als 'eerste werk' te lezen?

Is dit boek leesbaar voor iemand van 16 of heb je al veel ervaring nodig op het gebied van de wijsbegeerte?
Je kan Aristoteles zien als een filosoof van het gezond verstand. Zijn ethiek op zich is goed te begrijpen. Maar het boek dat je noemt leest - voor mij althans - heel lastig. Ik heb het zelf in de kast staan, maar ik pak het zelden of nooit op om er nog eens iets in te lezen. Ik zou het dus zeker niet aanraden om dat als eerste boek van een filosoof te lezen.

Maar zoals gezegd: de aristotelische ethiek zelf is wel interessant en ook goed te volgen. Daar bestaat ook degelijke secundaire literatuur over, die wel goed leesbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ethica nicomachea

Het filosofieforum is gesloten. Gelieve dus niet filosofievragen op andere fora te gaan plaatsen. Dit gaat dan ook op slot.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gesloten