Springen naar inhoud

Wiskundige katrollen berekening

• Log in om te kunnen reageren

Dirk V

Dirk V

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2011 - 10:27

Beste mensen,

Ik heb de volgende wiskundige uitdaging.
In een katrollensysteem is 1 van de touwen niet vertikaal maar meer diagonaal gepositioneerd.
Dit is het stuk tussen D en E. De horizontale afstand hiertussen heeft een vaste waarden van z
De rollen D en B zijn fysiek met elkaar gekoppeld en hebben de vaste afstand y.
Rollen A, B, C, D en E hebben dezelfde diameter. F heeft daar in tegen een grotere diameter.
In de bijlage is een tekening van hoe het katrollen systeem eruit ziet.
De vraag luidt nu:
Stel dat ik L (uitstekend lipje) wil verplaatsen met lengte q (bijvoorbeeld 10mm) en M mag ten opzichten
van het touw niet verplaatsen. Hoeveel moet ik x groter maken door D+B te laten zakken? Wat is hiervoor de formule?

Hopelijk komt één van jullie eruit.

Groeten, Dirk

Bijgevoegde miniaturen

• rollen_berekening2.PNG

Veranderd door Dirk V, 27 juni 2011 - 10:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45671 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2011 - 14:09

Touw hangt vast bij M begrijp ik?
Ik neem overigens aan dat DB in horizontale zin niet kan bewegen (bijv langs een verticale rail beweegt)
Zou het touw ED ook verticaal hangen dan was het heel simpel. DB 2,5 mm omlaag, dan L 10 mm omhoog.

Nu zit je alleen met die schuinte van ED. Die bovendien verandert naarmate DB stijgt of daalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dirk V

Dirk V

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2011 - 08:01

Beste Jan,

Ja inderdaad het touw moet daar in positie blijven dus je kan het benaderen dat het daar vast zit.
Als ED verticaal zou zijn was het inderdaad vrij eenvoudig uit te rekenen, echter is ED schuin waardoor de hoek, lengte en omspannen boog veranderd. Dit maakt het wel heel gecompliceerd. Daardoor kwam ik er zelf ook niet meer uit en roep ik de hulp in van de mensen hier.

Dirk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures