Massa relatief?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Massa relatief?

Je hebt dacht ik een minimale hoeveelheid massa nodig om een zwart gat te maken dat stabiel is. Dus micro zwarte gaten buiten beschouwing gelaten. Natuurlijk heeft het vooral met dichtheid te maken, maar stel ff dat je het gat maakt door heel veel ijzer bij elkaar te gooien en dus niet d.m.v. een explosie in elkaar drukken (zoals de supernova doet). Is de hoeveelheid ijzer die je nodig hebt voor een zwart gat overal gelijk? Als je bijvoorbeeld omringt wordt door zware sterren dan ben je al een stukje 'weg gezakt in de ruimte-tijd', heb je dan minder massa nodig om dat zwarte gat te maken, of hangt dat af van waar de waarnemer staat? Er wordt geen gas van die zware sterren gesnoept.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Massa relatief?

Als je bijvoorbeeld omringt wordt door zware sterren dan ben je al een stukje 'weg gezakt in de ruimte-tijd', heb je dan minder massa nodig om dat zwarte gat te maken, of hangt dat af van waar de waarnemer staat?
Ik denk dat je hier het bekende plaatje van de bal op de trampoline iets te letterlijk neemt. ;)

Het zal eerder het omgekeerde zijn: als er veel zware sterren in de buurt zijn zullen zij materie in de buurt van jouw zwarte gat juist van het zwarte gat proberen weg te trekken. Je zwarte gat zal dus ietsjes meer massa nodig hebben.

(maar ook dit verhaal is natuurlijk een zware oversimplificatie van de ART, dus in de praktijk kan het ook weer net ietsjes anders liggen)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 199

Re: Massa relatief?

Laat ik het dan zo vragen: kun je de eventhorizon vervormen? Als je een ander zwaar object het zwarte gat laat naderen, vervormt de eventhorizon dan?

Reageer