Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Dag mensen, ik hoop dat er iemand van jullie dit weet, het is voor mijn eindwerk in 2de zit.

situatie:

dozen op een transportband draaien aan constante snelheid en moeten vervolgens een hellend vlak op. Soms moet de transportband versnellen - vertragen en de dozen mogen geen mm bewegen. Ik moet de ideale combinatie hellingshoek - versnelling vinden zodat de doos stabiel blijft.

Ik weet niet goed welke krachten er juist allemaal op werken.

wrijvingskracht dat vermijd dat de doos van de helling afschuift. zwaartekracht, normaalkracht loodrecht op het vlak.

dan is er de kracht t.g.v. de versnelling. de doos versneld mee o.v.w. ze niet wegschuift. mag ik dan al die krachten gelijk stellen aan mxa of zijn er nog andere krachten waarmee ik rekening moet houden.

Dit kan ik het moeilijkste vatten, als er iets onder je voeten versneld vb een loopband dan heb je de neiging achterover te vallen (kantelen). precies of de versnellingskracht omgekeerd werkt op de doos maar toch beweegd de doos versneld vooruit

Iemand raad hiermee?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

denToffen schreef:Dit kan ik het moeilijkste vatten, als er iets onder je voeten versneld vb een loopband dan heb je de neiging achterover te vallen (kantelen). precies of de versnellingskracht omgekeerd werkt op de doos maar toch beweegd de doos versneld vooruit

Iemand raad hiermee?
Dat fenomeen heet traagheid; dat is hetzelfde fenomeen dat je in een scherpe bocht kan voelen. Een lichaam wil zijn bewegingstoestand aanhouden: in beweging blijft in beweging; in rust blijft rust; tenzij je er een kracht op wil laten werken: om te versnellen (=veranderen van bewegingstoestand) heb je een kracht nodig, om te vertragen ook (en die is er op aarde steeds: de wrijvingskracht). Zonder enige weerstand, zou een auto niet vertragen, eenmaal hij rijdt!

Voor de krachten: tip: maak een schets.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 65

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Allright de kracht die dus optreed is de traagheid, -mxa. Wel, zonder echt te weten hoe ik het moest noemen had ik het zo berekend ;) Is het dan juist als ik zeg dat enkel deze krachten werken op de doos? :

1 wrijvingskracht door de helling en de traagheid. Door de maximaal mogelijke wrijvingskracht te bepalen kan ik de hellingshoek en versnelling berekenen zodat de maximale wrijvingskracht niet wordt overschreden.

De zwaartekracht die ook een rol speelt voor het afschuifen vd doos

de normaalkracht

de kracht -mxa t.g.v de traagheid

al deze krachten optellen volgens zin en grootte en gelijkstellen aan nul en dan zal de doos niet bewegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Als je het over krachten hebt lijkt bovenstaand verhaal er redelijk op.

Er komt echter nog een risico om de hoek kijken, en zonder meer van de doos te weten is daar weinig van te zeggen: kantelen. Maar mogelijk kan dat buiten beschouwing blijven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Zijn de afmetingen van de dozen bekend en de massa van de dozen. ? Is de wrijvingscoefficient tussen onderkant doos en de band bekend?

Berichten: 65

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

@ jan, ja de doos wordt ook gecontroleerd op kantelen.

De hoogte en massa ken ik niet exact want die verschillen naargelang het product. mijn doel is gewoon een algemene formule op te stellen.

Ik stuur jullie een pdf documentje met mijn formule en hoe ik er geraakte.

lees en reageer maar gerust indien jullie de tijd hebben. Ik zou graag weten of mijn redeneringen correct zijn ;)
Bijlagen
versnelling_bij_hellingsmechanisme.pdf
(180.1 KiB) 367 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Ik krijg een foutmelding als ik het .pdf bestand probeer te openen.

Daarom heb ik zelf maar een tekening gemaakt van de situatie.

Probeer nu zelf de formule te vinden , als de doos op het punt staat te kantelen.
scan0011.jpg
scan0011.jpg (180.85 KiB) 1044 keer bekeken

Berichten: 65

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

hey aaadr,

merci voor de schets. Probeer PDF maar eens te openen hoor, bij mij werkt het zonder probleem.

Ik heb gwn mijn twijfels bij a max. volgens mij moet die in de ander richting worden getekend. De versnelling heeft een tegengesteld effect op de doos. de transportband versneld en de traagheid (-a.m) is dan de kracht tegengesteld aan die versnelling vd transportband?

Akoord of niet akkoord? ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Ik ben ervan uitgegaan dat de transportband versneld met een zekere versnelling a omhoog.

Als de doos stil op de transportband blijft liggen , dan krijgt die doos dezelfde versnellingsvector als de transportband.

Wat mij bevreemd is dat je de wet van de traagheid wilt toepassen.

De wet van de traagheid is de eerste wet van Newton.

Die stelt dat als de algebraische som van alle krachten die op een voorwerp werken gelijk aan nul is dat dan dat voorwerp in evenwicht verkeerd. Dan is de snelheid van dat voorwerp gelijk aan nul , of de snelheidsvector die op het voorwerp inwerkt is constant ( zowel de grootte als de richting).

-m.a kan toch nooit de wet van de traagheid zijn ?

Misschien is het mogelijk dat 1 van de moderatoren van dit forum je afbeelding in een nieuw bericht kan plaatsen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Misschien is het mogelijk dat 1 van de moderatoren van dit forum je afbeelding in een nieuw bericht kan plaatsen?
Ik kan die PDF ook pijnloos laden en openen, en dat heeft niks met moderatorschap te maken.

Die afbeelding blijkt gewoon gekopieerd uit wikipedia, ter afbeelding van de situatie in het algemeen
pede_fke.png
pede_fke.png (12.14 KiB) 1039 keer bekeken


De geüploade pdf lijkt een pagina uit een opdrachtdocument. Verdere tekst:
pede_fke2.png
pede_fke2.png (34.93 KiB) 1040 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Het probleem zit hem denk ik in het feit dat ik nog werk met acrobat reader5.0

Ik heb geprobeerd om een nieuwe versie te downloaden , maar dat is nog niet gelukt.

Jan, bedankt voor je bericht.

Berichten: 65

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Dag aadr,

via deze link kun je zien waarom ik die wet toepas wikipedia

Ik heb onze formules vergeleken en eigenlijk komen we hetzelfde uit, behalve dat ik niet de wrijvingscoëfficient gebruikt maar de maximale hellingshoek. Waarom ik het mezelf zo moeilijk heb gemaakt weet ik zelf niet want gewoon mxa toepassen gaat blijkbaar ook ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Op het moment dat de doos op het punt staat te kantelen om puntA ,dan geldt:
\(-mg\sin \alpha \cdot \frac{1}{2} h +mg \cos \alpha \cdot \frac{1}{2} b=0\)
\(mg \frac{1}{2} ( \cos \alpha \cdot b -\sin \alpha \cdot h )=0\)
\(\cos \alpha \cdot b=\sin \alpha \cdot h\)
\( \tan \alpha =\frac{b}{h} \)
Wordt
\(\tan \alpha \)
groter dan
\(\frac{b}{h} \)
dan gaat de doos kantelen.

Als het zwaartepunt van de doos recht boven het kantelpunt A komt te liggen, dan staat de doos op het punt te gaan kantelen.

Berichten: 65

Re: Wrijvingskracht bij helling en versnelling

Dag Aadr,

jouw formule houdt geen rekening met de versnelling. Wanneer een lichaam op een helling zit en en die ondervindt plots een versnelling dan gaat het sneller kantelen. Waarom neemt ge die kracht niet op in uw momentberekening?

Verbeter mij als ik fout ben en proficiat met uw pluim ;)

Reageer