Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Hallo,

Ik snap iets niet helemaal, waarschijnlijk is het het duidelijkst als je het filmpje ziet:

filmpje

Het is dus volgens dit filmpje zo dat je door de sleutel tegen je hoofd te houden de afstand kan vergroten. Ik heb het er met studie genoten over gehad en we komen er nog niet uit.

We hadden een paar verklaringen:

1. Misschien hou je de sleutel hoger waardoor deze beter bereik heeft. (lijkt mij onlogisch omdat als je hem hoger houd het gauss oppervlak alleen maar groter wordt t.o.z.v. de auto)

2. De zender misschien aan de zijkant van de sleutel zit en hij daar beter door komt dan aan de kant van de sleutel. (als je hem tegen je hoofd houdt mik je de zijkant naar de auto, anders de voorkant.)

3. Er iets in je hoofd zit waardoor het bereik beter wordt. (misschien water ofzo, ook al snappen we niet waar de energie dan vandaan komt.)

Nu had ik een tijdje geleden een auto (Toyota Aigo) geleend en het geprobeerd, resultaat: gewoon=97m tegen hoofd=113m.

Ook heb ik gelijk de dingen getest:

1. Sleutel op de zelfde hoogte als mijn hoofd, geen enkel verschil.

2. Sleutel schuin (zijkant naar de auto), geen enkel verschil.

Wij kunnen dus alleen maar aan optie 3 denken maar kunnen deze theoretisch niet verklaren. Misschien is het iets net als een MRI, maar ik snap niet hoe hij dan opeens een grotere puls kan geven. Ik weet ook niet hoe de codering wordt verstuurd. Is het één signaal of zijn het er meerdere in korte tijd doe de auto open of dicht doen?

Ps. Het werkt ook op de auto van mijn buur meisje en op internet zie je hier ook heel veel over (ook op dit forum ergens in 2007) maar steeds zonder resultaat.

Ik hoop dat jullie een goed sluitend antwoord weten.

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Verplaatst naar natuurkunde
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Wow, geweldig! ;) maar heb geen flauw idee hoe dit werkt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Centrale deurvergrendeling gebruikt meestal een radiosignaal. Door de sleutel tegen je hoofd te zetten fungeer je zelf als antenne en heeft het signaal een groter bereik, een beetje net zoals dat je een beter ontvangst hebt als je de antenne van je radio vastpakt.

Overigens gebruiken sommige auto's infrarood i.p.v. een radiosignaal. Daar werkt het dus niet mee.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Bart schreef:Centrale deurvergrendeling gebruikt meestal een radiosignaal. Door de sleutel tegen je hoofd te zetten fungeer je zelf als antenne en heeft het signaal een groter bereik, een beetje net zoals dat je een beter ontvangst hebt als je de antenne van je radio vastpakt.

Overigens gebruiken sommige auto's infrarood i.p.v. een radiosignaal. Daar werkt het dus niet mee.
Ik denk inderdaad niet dat het bij infrarood ook zal werken. Maar ik vind de verklaring over antenne niet echt heel aannemelijk, omdat als je de radio antenne pakt je het ontvangst oppervlak vergroot, en daardoor meer signaal opvangt. Maar bij het verzenden stuur je het signaal volgens mij altijd in een bol vorm door de binnen kant te veranderen kan je volgens mij niet meer energie in het bol oppervlak stoppen. Dus ik denk dat er een andere verklaring voor moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Maar bij het verzenden stuur je het signaal volgens mij altijd in een bol vorm door de binnen kant te veranderen kan je volgens mij niet meer energie in het bol oppervlak stoppen.
Nee, dit klopt niet. Je zend straling reciprook als je straling verzend. Dus als je bepaalde straling goed kunt ontvangen, dan kun je die straling automatisch net zo goed verzenden. Dit omdat er eigenlijk maar weinig onderscheid is tussen straling die binnenkomt en straling die langs dezelfde weg buitengaat.

Dat van het boloppervlak klopt ergens wel, maar je zet een verkeerde stap door te denken dat er op alle plaatsen van die bol evenveel energie zit. Dat is meestal een stuk complexer, zoals in de volgende figuur:

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

317070 schreef:Nee, dit klopt niet. Je zend straling reciprook als je straling verzend. Dus als je bepaalde straling goed kunt ontvangen, dan kun je die straling automatisch net zo goed verzenden. Dit omdat er eigenlijk maar weinig onderscheid is tussen straling die binnenkomt en straling die langs dezelfde weg buitengaat.

Dat van het boloppervlak klopt ergens wel, maar je zet een verkeerde stap door te denken dat er op alle plaatsen van die bol evenveel energie zit. Dat is meestal een stuk complexer, zoals in de volgende figuur:
Dit wist ik niet weer wat geleerd, maar dit is nog geen verklaring toch? Of zou door je hoofd het signaal in een nauwere vorm worden gedrukt?

Berichten: 156

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Weet je wat een leuk experimentje zou zijn:

Vul een ballon met water, en probeer of het ook werkt.

Dan weten we meteen of het aan je hersens ligt of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Dit wist ik niet weer wat geleerd, maar dit is nog geen verklaring toch? Of zou door je hoofd het signaal in een nauwere vorm worden gedrukt?
Ja, die vorm van hoeveel energie er waar op de bol zit is erg afhankelijk van de vorm van je antenne. Het kan dus perfect zijn dat je hoofd er voor zorgt dat je in een bepaalde richting beter kunt verzenden, maar dit houdt automatisch ook in dat je in bepaalde andere richtingen net slechter verzendt! Misschien eens een leuk experiment: houdt de sleutel tegen je hoofd en zoek eens op welke afstanden het nog werkt als je in welke richtingen kijkt ;) Ik gok dat het beter werkt als je je hoofd als schotelantenne gebruikt. (dus auto-sleutel-hoofd), en slechter als je je hoofd als afscherming gebruikt (dus auto-hoofd-sleutel).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 164

Re: Vergroten van sleutel afstand met hoofd

Heb het ook ooit gezien in Brainiac ;) zeker grappig. Toen werd de simpele uitleg gegeven dat jou hersenen het signaal opnamen en versterkt weer uitstuurde, dat je hersens een soort amp zijn zeg maar. Weet niet of het correct is maar als ik zo snel even naar de bovenstaande posts kijkt lijkt deze zeer versimpelde versie wel enige vorm van waarheid te bevatten ;) .

Reageer