Schudlampen. magneet in 1 richting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Schudlampen. magneet in 1 richting

Beste,

Ik vroeg mij iets af. Een schudlamp werkt eenvoudig door een spool met daarin een magneet. Als je schud gaat de magneet heen en weer door de spoel en krijg je wisselspanning.

Als men nu een hele lange magneet heeft. en die gaat bv van links naar rechts door de spoel.

wekt dit ook al stroom op? is dit dan gelijkstroom? of moet de magneet heen en weer bewegen?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Om een stroom te generen moet de magneet bewegen. Immers, een stroom ontstaat alleen door een veranderend magneetveld. Desnoods maak je van je spoel een cirkel, zodat de magneet rondjes draait. Het is echter dan nogal lastig om de magneet rond te laten draaien door een handmatige beweging.

Wisselstroom ontstaat door het heen en weer bewegen van de magneet. Een negatieve stroom kan immers enkel ontstaan als het magneetveld de andere kant op veranderd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Het is de vraag of een rechtlijnig langs de lengte-as bewegende "oneindig lange" magneet wel een veranderend magneetveld oplevert...

Het zelfde geldt overigens voor een rond draaiende cirkelvormige magneet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

En het antwoord is door Bart gegeven: twee keer ja.

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Mijn idee was dat in een spoel die een constante magnetische flux omvat geen spanning wordt opgewekt en dus ook geen stroom loopt. Maar het blijkt ingewikkelder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_paradox

Ik begrijp het inmiddels zelf niet meer.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Ik ben het eens met Bartjes

Als je ervan uitgaat dat de lengte van de staafmagneet vele malen groter is dan de lengte van de spoel, en je beweegt de staafmagneet in de spoel , ( of je schuift de spoel over de staafmagneet, dan is de magnetische flux die de spoel omvat constant. Bij een ringvormige spoel is de situatie geheel anders. Als je daar een staafmagneet doorheen laat bewegen, dan wordt er wel een inductiespanning over de spoel opgewekt. De magnetische veldlijnen van de staafmagneet zullen nu de windingen van de spoel doorsnijden.

Berichten: 3

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Een ringvormige spoel? Wat bedoel je daarmee? Is dat gewoon wikkelingen rond de magneet?

Zoals hier? : http://www.deconsult.nl/Figuren/IN_principe_buis_trans.gif

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

scan.jpg
scan.jpg (276.79 KiB) 795 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Wat is eigenlijk de G? dat lijkt mij nog een spoel? is deze ook nodig? Of enkel de windingen die starten bij i.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Schudlampen. magneet in 1 richting

Die G is een Galvanometer. Die is niet echt nodig.

Reageer