Urinezuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Urinezuur

nieuwe vraag:

man 54 jaar, in 2008 episode van urolithiasis, waarbij met ureterorenoscopie letsel van de ureter is opgetreden en 6 weken een dubbel-J gehad. Bovendien jicht, waarvoor allopurinol. Kwam vorige week bij me met klachten van pijn in de flank, X-BOX en echo geen steen, verder onderzoek is ingezet.

Er is nooit een steen opgevangen en voor PA gestuurd dus ik kan niet zeggen dat het een ureumsteen is.

paar vragen: is een onderhoudsbehandeling met allopurinol aangewezen / zinvol ?

Is een dieet zinvol?

Wat is de plaats van buscopan in de behandeling van urolithiasis?

dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Urinezuur

Wat laat het urinesediment zien? Nog aanwijzingen voor iets anders dan een probleem met de urinewegen? Misschien kan een CT-IVP je verder helpen. Soms kan een positieve kweek met proteus mirabilis iets zeggen over de aard van de steen.

Allopurinol als onderhoud lijkt me wel verstandig als hij jicht heeft en een episode van nierstenen heeft gehad, mits geen bijwerkingen. Buscopan kan zinvol zijn, maar dan alleen tijdens de kolieken. Een dieet zal de uroloog vast voorschrijven (alcohol en rode vlees met mate), maar of dat echt evidence based is weet ik niet.

Laat me weten wat er uit komt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Urinezuur

sediment gaf geen afwijkingen. Ik verwacht hem vandaag terug voor lab. CT valt te overwegen, ik ga eens kijken vandaag.

Reageer