Eindwerk vliegtuigtechnieken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Eindwerk vliegtuigtechnieken

Hallo,

ik begin volgend schooljaar aan mijn laatste jaar vliegtuigtechnicus en dien hiervoor een eindwerk te maken.

Via de school heb ik te horen gekregen dat ik vooral mechanisch sterk ben.

Ik heb een aantal ideëen die ik zou kunnen uitwerken maar zou graag nog meer suggesties ontvangen over onderwerpen ivm de mechanische werking bij vliegtuigen.

Ik ben het enige meisje in deze richting en zal mijn eindwerk ook alleen maken.

dus ..... shoot (alle ideëen welkom)

Thx,

lowieke

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindwerk vliegtuigtechnieken

laatste jaar vliegtuigtechnicus, wat mogen we ons daarbij voorstellen?

Moeilijkheidsgraad van het uit te voeren werk?

vliegtuigen doen mij eerst en vooral in de richting van lichte metalen en hydraulica denken,

dus: kun je (tig-)lassen? Heb je toegang tot een pers om verbindingen op hydraulische darmen te persen? Is een replica van een landingsgestel haalbaar, of moet het een volledig vliegtuig omhelzen? bv. een maquette van een frame met werkende roeren en flappen?

Dien je je model ook theoretisch te onderbouwen?

zo in het wilde weg wat brainstormen is leuk maar met meer gerichte informatie heb je meer kans echt nuttige tips te krijgen, er is zelfs een specialist ter zake actief op het forum...

Berichten: 6

Re: Eindwerk vliegtuigtechnieken

king nero schreef:laatste jaar vliegtuigtechnicus, wat mogen we ons daarbij voorstellen?

Moeilijkheidsgraad van het uit te voeren werk?

vliegtuigen doen mij eerst en vooral in de richting van lichte metalen en hydraulica denken,

dus: kun je (tig-)lassen? Heb je toegang tot een pers om verbindingen op hydraulische darmen te persen? Is een replica van een landingsgestel haalbaar, of moet het een volledig vliegtuig omhelzen? bv. een maquette van een frame met werkende roeren en flappen?

Dien je je model ook theoretisch te onderbouwen?

zo in het wilde weg wat brainstormen is leuk maar met meer gerichte informatie heb je meer kans echt nuttige tips te krijgen, er is zelfs een specialist ter zake actief op het forum...
Bij verder onderzoek ben ik op het niet-destructief onderzoek terechtgekomen; zou het misschien een goed idee zijn om een aantal punten van dit onderwerp toe te lichten ? Ik denk dan vooral aan :

Methoden om fouten op te sporen bij composieten

en niet-metalen (andere dan hout) kennen en aan

de hand van technische documentatie toelichten.


• Visuele inspectie

• Coin tapping method (tap testing)

• Infrarood

• Liquid crystals (kleurverandering bij temperatuursverandering)

• Radiografie

• Ultrasoon

Fouten bij composiet- en niet-metaalstructuren

(andere dan hout) kennen, herkennen en met eigen

woorden toelichten.


• Porositeit

• Delaminatie

• Laminaatspleet

• Vezeloriëntatie

• Vezelgehalte

• Blazen

• Deuken

• Scheuren

• Insluitingen

• Vochtopname

Reparatiemethoden van composiet- en niet metaalstructuren

(andere dan hout) kennen, toelichten

en volgens voorgeschreven procedure uitvoeren.


• Inslagschade (FOD)

• Bliksemschade

• Hitteschade

• Schade door bevestigingsmiddelen

• Erosie

• Tijdelijke versus permanente reparatie

• Gelijmde versus geklonken reparatie

• Huidherstelling

• Precured doublers (voorgefabriceerde verstevigingen).

of is dit te uitgebreid en te vergezocht ?

We zijn niet verplicht om een praktische proef af te leveren; theoretische bundel volstaat

Thx voor jouw mening

lowieke19

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Eindwerk vliegtuigtechnieken

Wanneer het over composieten en niet-metalen gaat vrees ik dat ik je niet verder kan helpen...

ik ben nl. werkzaam in de metaalsector.

NDO-methodes zoals dye-test, ultrasoon en Rx , daar kom ik wel regelmatig mee in contact, echter steeds weer op staal, inox en Al, en in (veel) mindere mate op magnesium en titanium.

Daar kan ik je eventueel wel wat documentatie over bezorgen.

Wat jij coin tapping noemt, is dat zoals met een hamertje bv. de voorspanning in bouten testen? daar kan ik je wel enkele verhalen over vertellen, echter coin tapping is me onbekend.

Uw voorstellen lijken allemaal wel heel interessant, maar ga je wel genoeg info kunnen vinden om dit allemaal tot een goed einde te brengen? Exotische onderzoeken zonder de nodige tijd of middelen (of kennis) draaien soms, hoe fantastisch hun uitgangspunt ook is, op niets uit. Wat dan uiteraard resulteert in een slecht resultaat.

De beste raad die ik je kan geven:

Kies een onderwerp, stel een actieplan op (de inhoudstafel bijvoorbeeld van je eindwerk, of verdeel in stappen/processen/...) en ga dan na of elke stap wel haalbaar is, in samenspraak met een stagebegeleider.

Berichten: 6

Re: Eindwerk vliegtuigtechnieken

king nero schreef:Wanneer het over composieten en niet-metalen gaat vrees ik dat ik je niet verder kan helpen...

ik ben nl. werkzaam in de metaalsector.

NDO-methodes zoals dye-test, ultrasoon en Rx , daar kom ik wel regelmatig mee in contact, echter steeds weer op staal, inox en Al, en in (veel) mindere mate op magnesium en titanium.

Daar kan ik je eventueel wel wat documentatie over bezorgen.

Wat jij coin tapping noemt, is dat zoals met een hamertje bv. de voorspanning in bouten testen? daar kan ik je wel enkele verhalen over vertellen, echter coin tapping is me onbekend.

Uw voorstellen lijken allemaal wel heel interessant, maar ga je wel genoeg info kunnen vinden om dit allemaal tot een goed einde te brengen? Exotische onderzoeken zonder de nodige tijd of middelen (of kennis) draaien soms, hoe fantastisch hun uitgangspunt ook is, op niets uit. Wat dan uiteraard resulteert in een slecht resultaat.

De beste raad die ik je kan geven:

Kies een onderwerp, stel een actieplan op (de inhoudstafel bijvoorbeeld van je eindwerk, of verdeel in stappen/processen/...) en ga dan na of elke stap wel haalbaar is, in samenspraak met een stagebegeleider.
Hieronder de uitleg over "coin tapping" :

In the CIMDS Visual Intelligent Sensor, Measurement, and Control Lab, the goal of our aging-aircraft inspection research is to use robots' help to find cracks and corrosion on aircraft fuselages. We are currently adding computer image enhancement and automated image understanding to the raw stereo video imagery. Meanwhile we believe that with proper sensor/data fusion, the coin-tap test can be a great help to achieve our goal.

The coin tap test (or "screwdriver handle test") is a venerable means for manually verifying the integrity of objects and structures, particularly sheet-like and layered materials that are subject to cracking and delamination. Healthy examples typically reverberate cleanly ("live"), whereas damaged examples yield a sound that is dull ("dead").

Ik dacht trouwens (maar ik moet de research nog doen) dat er in Zaventem (Brucargo ?) een bedrijf genaamd SSB of SBS was die zich met niet-destructief onderzoek bezighield.

Zo te horen volgens jou is dit onderwerp niet zo geschikt voor een GIP ? Is jouw mening hierover misschien dat het onderwerp niet levendig genoeg is of te uitgebreid of .... ?

Graag je mening hierover en mocht je een ander idee hebben voor een GIP te maken, dan hoor ik dat graag van je.

Het is tenslotte erop of eronder volgend jaar.

Thx voor je medewerking

lowieke19

Reageer