Gloeiend heet staal slijpsel op raam

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 61

Gloeiend heet staal slijpsel op raam

Door slijpwerkzaamheden met een slijptol op staal zijn bij mij gloeiende staal deeltjes tegen meerdere ramen gekomen en hebben brandplekjes veroorzaakt. Dit werd door een aannemer gedaan.

Vraag: kan ik bij mijn verzekering (inboedel) aankloppen en zeggen dat ik dit zelf veroorzaakt heb of de aannemer? of moet de aannemer hier voor opdraaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gloeiend heet staal slijpsel op raam

Vraag: 1) kan ik bij mijn verzekering (inboedel) aankloppen en zeggen dat ik dit zelf veroorzaakt heb of de aannemer? 2) of moet de aannemer hier voor opdraaien?
Je eerste vraag is: mag ik bedrog plegen t.o.v. de verzekeringen? Je mag zelf eens raden ......

Je tweede vraag: De aannemer is verantwoordelijk en moet normaal ook verzekerd zijn voor beroepsrisico's. Als hij hier probeert onderuit te raken is het omdat hij opziet tegen de gerelateerde administratie, geen slechte naam bij zijn verzekeraar wil krijgen (wanneer dit meervoudig zou gebeuren, wat zelfs tot aanpassing premie zou kunnen leiden), of dat hij aan een bonus malus systeem zit waar hij een eerste bedrag x voor eigen rekening dient te nemen.

In ELK geval is die aannemer aansprakelijk (indien vooraf geen afwijkende afspraken gemaakt zijn).

Je kan altijd checken met je eigen makelaar of jij ergens een polis hebt die dit dekt, waardoor jouw eigen verzekering dit terug zal verhalen op die aannemer.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gloeiend heet staal slijpsel op raam

En even technisch:

Dit is gewoon een stommiteit van die aannemer (of zijn werknemer) omdat dit een te verwachten fenomeen was (slijp of lasstralen tegen glas) waar hij zéér eenvoudig preventieve maatregelen had kunnen voor nemen met het gewoon gebruik van standaard las- of slijpgordijnen of folie (of andere dingen die in de buurt rondhingen).

Dit is/was beroepstechnisch een duidelijk en eenvoudig te voorkomen flater ....
Eric

Reageer