Elektromotor voor klaslokaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Elektromotor voor klaslokaal

Beste,

Ik ben een basisschool invalleraar en ik heb van de week 'mijn klasje' de verschillen uitgelegd qua tandwielen. Dat een groot tandwiel een klein tandwiel versneld, en andersom langzaam maakt, beetje de basis beginselen. Nu kreeg ik de vraag of ik dit zou willen demonstreren. Dit heb ik gedaan door middel van twee stokken in een plank hout te draaien en twee verschillende tandwielen hieraan vastgemaakt om het effect te laten zien. (wat prima werkte).

Zelf lijkt het me ook leuk om dit te laten zien doormiddel van een kleine elektromotor. Alleen ik zit hier nu met het probleem. Ik zelf ben niet super technisch en heb ook niet veel verstand van elektromotoren. Weten jullie misschien of er een kleine elektromotor te koop is die ik gewoon in het stopcontact kan doen en hier een tandwiel mee kan aandrijven, en daarmee weer een grotere. En zo ja, hoe heten dit soort apparaten, en waar kan ik deze dan eventueel vinden op het internet.

Ik besef me heel goed dat dit forum niet gemaakt is voor dit soort vragen, maar ik heb het hele forum afgezocht en tevens het internet maar ik kan helemaal niets vinden en hoopte dat jullie me hiermee zouden kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt,

met vriendelijke groet,

Dennis


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotor voor klaslokaal

Niet met een elektromotor, maar toch een aanschouwelijke manier: neem een fiets met derailleurversnelling, liefst ook van voren schakelbaar. Daarbij kan je snel wisselen tussen tandwielcombinaties. Je kunt dan demonstreren hoeveel omwentelingen het achterwiel maakt bij 1 omwenteling van de trapas. En daarbij kom je er ook achter dat er verschillende combinaties zijn die exact of bijna hetzelfde resultaat geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektromotor voor klaslokaal

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer