raar stuk hout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

raar stuk hout

Het komt uit Guatemala.

De persoon die het daar heeft gekocht zei me dat ze ginds beweerden dat het hout door de hitte van een vulkaanuitbarsting gespleten zou zijn.

Daar geloof ik dus geen barst van!

Maar ik zou niet weten wat het is, als iemand me kan helpen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patte.
Carpe diem et noctem!

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: raar stuk hout

(Een stuk) hout kan wel degelijk splijten door extreme hitte.

Het vocht in het hout zet dan zo snel uit dat er een explosie volgt.

Je ziet het nog wel eens bij bomen die door de bliksem zijn getroffen.

(vaak vliegt de bast er dan vanaf)

Afbeelding
Foto: De ontvelde boom na een blikseminslag, waar de heer Spakman een fraaie foto van heeft gemaakt. De sappen tussen het hout van de boom en de boomschors zijn door de hitte van de inslag in één keer overgegaan in stoom, waardoor de schors met veel geweld van de stam werd gescheiden.
Of dat bij jouw stuk hout ook het geval is, én of het ook inderdaad door de hitte van een vulkaanuitbarsting is gebeurd is vanachter m'n pc'tje lastig in te schatten. :wink:

bron afbeelding
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 226

Re: raar stuk hout

sen... schreef:Je ziet het nog wel eens bij bomen die door de bliksem zijn getroffen.

(vaak vliegt de bast er dan vanaf)
Foto: De ontvelde boom na een blikseminslag, waar de heer Spakman een fraaie foto van heeft gemaakt. De sappen tussen het hout van de boom en de boomschors zijn door de hitte van de inslag in één keer overgegaan in stoom, waardoor de schors met veel geweld van de stam werd gescheiden.
Dit is dus niet hetzelfde.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: raar stuk hout

Klopt.

Er is echter weinig voorstellingsvermogen voor nodig om de overeenkomsten tussen beide te zien.

Vocht in het hout -> snelle expansie vocht door intense verhitting -> hout breekt / splijt / scheurt etc.

In mijn voorbeeld de bast en de blikseminslag, bij jouw stuk hout wellicht een vulkaanuitbarsting.

Er zijn overigens ook bomen die volledig opensplijten, geheel afbreken als gevolg van een blikseminslag.

Ik zei ook al dat het een mógelijkheid was, geen vaststaand feit.
Of dat bij jouw stuk hout ook het geval is, én of het ook inderdaad door de hitte van een vulkaanuitbarsting is gebeurd is vanachter m'n pc'tje lastig in te schatten.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: raar stuk hout

volgens mij ziet het eruit als een normale vertakking, als je op je foto's kijkt ziet het eruit alsof die tak vast zat op een groter geheel. Persoonlijk zou ik dan opteren dat dit een vergroeiings zone was of een typische vertakking van die boom soort.

xd

Reageer