Rekenen in een ander getallenstelsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Rekenen in een ander getallenstelsel

Ik kan makkelijk rekenen in een tientallig stelsel. Maar ik zou graag ook wel een beetje kunnen rekenen in andertalligestelsels. Voor mijn gevoel zou ik dat best kunnen gebruiken voor wat dingetjes en ik vind het gewoon leuk.

Maar ik merk dat als ik bijvoorbeeld met een drietallig stelsel probeer te rekenen ik heel makkelijk terugval naar het tiental.

Ik ga dan rekenen vanuit een tientalligstelsel en dat zet ik dan weer terug in een drietalligstelsel. Dat vind ik voor mijn gevoel geen goede manier om met een drietalligstelsel te rekenen.

Ik bedacht me dat ik misschien dan beter letters kon gebruiken om mijn verwarring te voorkomen.

Ik heb de letters van TRI genomen omdat ik dat grappig vond.
\(T = 0\)
\(T * T = T\)
\(R = 1\)
\(R * R = R\)
en
\(R + R = I\)
\(I = 2\)
\(I * I = RR\)
en
\(I + I = RR\)
maar ook op deze manier lukt het me nog steeds niet goed om bijvoorbeeld te delen.

Is er een manier of misschien zelfs een boekje om te leren rekenen met andertalligstelsels? Of is het gewoon een kwestie van oefenen? Totdat het lukt?

Zeg het me trouwens als ik een te warrig bericht heb getypt. Dan zal ik proberen de dingen die onduidelijk zijn te verduidelijken.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rekenen in een ander getallenstelsel

Om te beginnen moet je in dat getallenstelsel eens een getallenlijn maken, en een overzichtje met de "tafels van vermenigvuldiging".

In een drietallig stelsel is dat laatste zó gebeurd ;)

Dat leer je, zoals je dat ook op de lagere school erin stampte voor het tientallig stelsel.

Als je dan eens wat eenvoudige sommetjes gaat maken komt er al snel een logica bovendrijven. Het enige wat er dan in je hoofd voor verwarring zorgt is dat je geen eigen namen hebt voor je driemachten (zpoals je i een tientallig stelsel 10² honderd noemt, en 10³ duizend) zodat je je getallen moeilijk uitspreekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Rekenen in een ander getallenstelsel

Hartstikke bedankt. Jammer dat er geen slimme rekentrucjes voor zijn. De ik zal maar eens die tafels van verminigvuldiging maken en daar es wat mee oefenen:D

Reageer