Chemische functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Chemische functies

hallo allemaal ,

Waarschijnlijk een domme vraag maar hoe kan het dat atomen met dezelfde lading elkaar toch kunnen aantrekken?

Nog een vraag bij vb. zuren HCL+H2O->H3O+ + CL- H3O+ op wat slaat die positieve lading? En die negatief geladen zuurrest CL- . Als ik nu zo een reactie moet maken , moet ik dat dan zo maar aannemen dat dit bij zuren zo is of welke redenering steekt erachter?

Bij een polyatomisch ion vb. SO4 2- Op wat slaat nu juist die 2-

(ben nl een introductiecursus chemie aan't inkijken voor de opleiding verpleegkunde. En aangezien ik al een 15-tal jaren weg ben van de middelbare school weet ik er echt niet meer veel van. Ik vind hier vrij weinig uitleg van )

Alvast erg bedankt

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Chemische functies

Even beginnen met basics dan:

CL is niet hetzelfde als Cl. Die eerste is geen symbool voor een element en die laatste is voor chloor. Cl- is voor chloride en dat heeft een extra elektron. Die lading is dus gewoon over het hele ding, niet een specifiek deel (en als je het per se wil benoemen, dan is dat dus het extra elektron.

Met [ chem ] en dan hier je formule [ /chem ] kan je de notatie op een gemakkelijke manier netjes krijgen. Als je de spaties bij de blokhaken eruit haalt zal je zien dat H3O+ nu H3O+ wordt zonder veel gedoe.

Je eerste vraag is me niet duidelijk. Atomen met gelijke lading trekken elkaar niet per definitie aan.

Je tweede vraag: H3O+ is een andere notatie voor de H+ die vrij komt als je een zuur oplost in water.. Dat chloor opgelost in water een chloride ion wordt en dus normaal gesproken Cl- wordt, moet je gewoon weten. Daar zit geen logica achter die jij kan weten. Op atomair niveau spelen er vast allemaal krachten die dit veroorzaken maar daar zou ik me niet mee bezig gaan houden ;)

Hetzelfde geldt voor het oplossen van keukenzout in water: NaCl splitst in Na+ en Cl- (let op: samen is het weer neutraal, dat is altijd zo)

SO42- is in zijn geheel twee elektronen rijker en het sulfaat ion is gewoon altijd 2-, net zoals Cl- gewoon altijd 1- is. Da's een kwestie van uit je hoofd leren en/of opzoeken in binas tot je het zo vaak hebt gezien dat je het niet meer vergeet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer