Statistiek: niet normaal verdeeld, manova?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Statistiek: niet normaal verdeeld, manova?

Ik heb een onderzoek uitgevoerd met tekstmanipulaties (voor het gemak, versie A vs. B) en leesniveau van de proefpersonen (hoog vs. laag). Dit zijn mijn onafhankelijke variabelen, allebei op twee (ordinale) niveaus. Ik meet met mijn vragenlijst begrip en overtuigingskracht op schaalniveau. Die laatste schalen zijn allebei opgebouwd uit meerdere variabelen/vragen.

Mijn OZ-vragen zijn:

- In hoeverre heeft het teksttype (type A vs. B) invloed op het begrip en de overtuigingskracht?

- In hoeverre zijn hierbij verschillen te ontdekken tussen mensen die goed en niet goed kunnen lezen?

N=53

Het oorspronkelijke aantal was 74, maar ik heb een hoop ontbrekende data. Die zijn redelijk random verdeeld.

vraag 1: Is er een veilige manier om deze aan te vullen, bijv. door de schaal te berekenen met de wél ingevulde vragen? Of gaat de betrouwbaarheid van de schalen dan te hard achteruit?

Ik heb dus een MANOVA met twee IV's en twee DV's uitgevoerd, maar ben niet zo'n ster in MANOVA's. Waar moet ik precies kijken voor wat? In de tabel 'multivariate tests' vind ik een p-waarde van ,000 voor leesniveau, p= 0,269 voor tekstversie en p=0,350 voor leesniveau * tekstversie.

vraag 2: Hoe nu verder?

vraag 3: Mijn data zijn niet normaal verdeeld. Ik heb gelezen dat MANOVA hier robuust tegen is bij N > 30, klopt dat, of kan ik beter overstappen naar bijv. Mann-Whitney? Of is dat voor >30 per cel?

vraag 4 Laatste vraag: Levene's est of equality geeft een significante p-waarde voor overtuiging. Dit is niet erg, omdat er geen effect wordt gevonden in de multivariate tests, toch?

Hoe langer ik er naar kijk, hoe ingewikkelder alles lijkt te worden, maar volgens mij hoeft dat helemaal niet. Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Statistiek: niet normaal verdeeld, manova?

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer