Antimaterie in verre stelsels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 156

Antimaterie in verre stelsels

Dat de onze (vrijwel) melkweg volledig uit materie bestaat zou ik niet meer dan logisch vinden.

Maar hoe kan men van verre sterrenstelsels besluiten dat deze uit materie bestaan?

Het enige wat we hiervan waarnemen is licht, en dit kan toch even goed afkomstig zijn van antimaterie?

Op basis van wat ik lees lijkt het in ieder geval alsof het zeker is dat dit uit materie bestaat.

Alleen kan ik niet vinden waarom/of men dit zeker is.

Berichten: 336

Re: Antimaterie in verre stelsels

Volgens mij wordt er heftig onderzoek verricht aan precies de vraag hoe het komt dat er meer materie dan antimaterie in het universum is. Dit zou te maken moeten hebben met een symmetrieschending. Dit wil zeggen dat wat wij altijd dachten dat symmetrisch was, zoals materie en antimaterie, toch niet symmetrisch blijkt te zijn. Dit niet symmetrisch zijn zou dan belangrijk zijn geweest in de eerste seconden na de big bang, waar temperatuur en druk op totaal andere schalen waren dan wij gewend zijn.

Hier staat dit op wikipedia:

wikiartikel.

Hoe we weten dat verre sterrestelsels niet uit antimaterie bestaan weet ik niet.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 156

Re: Antimaterie in verre stelsels

Volgens mij wordt er heftig onderzoek verricht aan precies de vraag hoe het komt dat er meer materie dan antimaterie in het


Welja das dus een beetje wat ik mij afvraag, hoe men weet dat er, op grote schaal, meer materie dan antimaterie is.

Niet dat ik het niet 'geloof', maar kben gewoon op zoek naar de reden waaruit men dit besluit en die vindt ik jammergenoeg nergens.

Berichten: 6

Re: Antimaterie in verre stelsels

Theoretisch gezien is er niks tegen een sterrenstelsel gemaakt van antimaterie.

Omdat een foton zijn eigen tegen deeltje is kan je inderdaad geen verschil zien tussen een materie of anti materie sterrenstelsels.

Enige punt is alleen dat deze dan afgezonderd moeten zijn van de materie gedomineerde stelsels. Want stel dat dat niet zo is dan zou er meer antihelium en antiprotonen in het heelal moeten zijn die in contact kunnen komen met materie wat voor meer annihilaties zou moeten zorgen. Aangezien hier hoge energien vrij kunnen komen zou dat zichtbaar moeten zijn. Geen enkele observatie tot nu toe suggereert dit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Antimaterie in verre stelsels

Als een deel van de sterrenstelsels in het heelal uit antimaterie bestaat dan zouden er in onze omgeving ook relatief zware deeltjes zoals antihelium, afkomstig van die antimateriestelsels, moeten rondvliegen. In 1998 werd het International Space Station ISS voorzien van een antiheliumdetector (AMS-01, Alpha Magnetic Spectrometer), maar die heeft niets gedetecteerd. Twee maanden geleden werd ISS voorzien van een extra gevoelige antiheliumdetector AMS-02.

Reageer