Minkowski-diagram

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Minkowski-diagram

Beste mensen, ik heb een vraagje:

Wat ik vreemd vind aan het Minkowski-diagram is dat hierin de lichtseconde als een eenheid van tijd en ruimte wordt gebruikt. Wat ik hier niet aan begrijp is dat de lichtseconde eigenlijk alleen maar een eenheid van ruimte kan zijn. Wat ik bedoel:

Als je op de vert. as de tijd in seconden zet, en op de horiz. as de afstand in lichtseconden, dan maakt een foton een rechte lijn van 45 graden met de x-as. Hij verplaatst namelijk een lichtseconde in een seconde. Dus eigenlijk zou de horizontale as de eenheid lichtseconden moeten hebben en de verticale as de eenheid seconden.

Het probleem is dat een Minkowski-diagram voor beide assen de eenheid lichtseconde gebruikt, waarom dan niet gewoon seconden voor de vert. as? Moet ik de tijdseenheid van lichtseconde op de vert. as dan gewoon intepreteren als 1 hokje = 1 seconde?

Hopelijk kunnen jullie dit een beetje verduidelijken ;)

Berichten: 555

Re: Minkowski-diagram

Denk eraan dat het niet de gewone 't'-as is maar de 'ct'-as. En vaak wordt er gekozen om te werken in eenheden waarvoor c = 1.

Berichten: 26

Re: Minkowski-diagram

Denk eraan dat het niet de gewone 't'-as is maar de 'ct'-as. En vaak wordt er gekozen om te werken in eenheden waarvoor c = 1.


Ja dat begrijp ik, maar uiteindelijk komt het er toch alsnog op neer dan 1 hokje in de verticale as dus eigenlijk 1 seconde weergeeft?

Berichten: 555

Re: Minkowski-diagram

ja maar op de ct-as wordt dat dan 1 lichtseconde omdat je ook daar een afstand uitzet.

Het is een conventie die aangenomen wordt.

Zoals de einsteinconventie om sommen verkort op te schrijven. Of dat de assen van een carthesisch stelsel x, y en z heten en niet h, b en d

Reageer