Ph waterconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 226

Ph waterconstante

-7 -7 -14

In mijn cursus staat : Kw (waterconstante) = 10 X 10 = 10

Voegt men (H+)ionen aan het water toe , dan zal een gedeelte hiervan gebonden worden aan (OH-)ionen zodat de (H+)

-14

X (OH-) gelijk blijft aan 1 0 . (hoezo gebonden?? ) Het is toch zo dat als H+ toeneemt OH- afneemt want Kw is

toch constant.

Stel men heeft een oplossing die 0.1 M HCL ( sterk zuur ) bevat dan is (H+)=0.1M vermits HCL volledig splitst in ionen.

-14 -14

De (OH -) = 10 = 10 -13

__________ _________ = 10 mol/l

-1

(H+) 10

Hoe komt men nu aan die OH-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ph waterconstante

Ik vermoed dat bovenstaand bericht zò is bedoeld:
In mijn cursus staat : Kw (waterconstante) = 10-7 X 10-7 = 10-14

Voegt men (H+)ionen aan het water toe , dan zal een gedeelte hiervan gebonden worden aan (OH-)ionen zodat de (H+)

X (OH-) gelijk blijft aan 10-14 . (hoezo gebonden?? ) Het is toch zo dat als H+ toeneemt OH- afneemt want Kw is toch constant.

Stel men heeft een oplossing die 0.1 M HCL ( sterk zuur ) bevat dan is [H+]=0.1M vermits HCL volledig splitst in ionen.

De [OH-] =
\( \frac{10^{-14}}{[H^+]} = \frac{10^{-14}}{10^{-1}} = 10^{-13} \ mol/l \)
Hoe komt men nu aan die OH-
Onder de aA knop vind je mogelijkheden voor super-en subscripts. Dat lost je ergste weergaveprobleem al op. Toch zeker als je van plan bent zo druk te blijven posten (en welkom hoor ;) , begrijp me niet verkeerd.....) zou het fijn zijn als je een kwartiertje uittrok voor de helpknop om eens te zien hoe je betrekkelijk eenvoudig basis-opmaak kunt gebruiken om je berichten al eens minstens begrijpelijk te houden. Want je doet daar zichtbaar je best voor, alleen met zoals hierboven volledig averechts resultaat....

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Ph waterconstante

Dank je voor de tip! Ga daar zeker rekening mee houden. ;)

Berichten: 226

Re: Ph waterconstante

Als je HCL opsplitst krijg je toch H+(aq) en CL-(aq)

vanwaar dan die concentratie OH-(aq) nl. 10^13-(aq) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ph waterconstante

Jan van de Velde schreef:Voegt men (H+)ionen aan het water toe , dan zal een gedeelte hiervan gebonden worden aan (OH-)ionen zodat de (H+)

X (OH-) gelijk blijft aan 10-14 . (hoezo gebonden?? )
"gebonden" vanwege de reactie H+ + OH- Afbeelding H2O

misschien is deze pdf duidelijker dan je cursus?

http://www.eu-re-ka.nl/pH%20berekeningen%2...0protolyten.pdf

de rest volgt gewoon uit het sommetje:

waterconstante Kw = 10-14

waterconstante Kw bereken je met [H+] · [OH-]

dus moet altijd gelden [H+] · [OH-] = 10-14

in zuiver water zijn beide concentraties gelijk, daar geldt dus [H+] = [OH-] = 10-7 mol/L

Nu ga je H+ toevoegen , in een liter 0,1 mol. dus de nieuwe concentratie H+ wordt 10-1 mol/L

[H+] · [OH-] = 10-14

vul in:

10-1 · [OH-] = 10-14

blijkt dat door deze toevoeging de concentratie OH-zal dalen van 10-7 naar 10-13 mol/L.

Merk op dat we de oorspronkelijke aanwezigheid van H+ (door de autoprotolyse H2O Afbeelding H+ + OH- ) verwaarlozen. Eigenlijk hoort de berekening te luiden 0,1000001 · [OH-] = 10-14
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 226

Re: Ph waterconstante

Dank je!! Het heeft me weer wat vooruitgeholpen. ;)

Reageer