Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 6

Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Na een paar dagen zoeken op internet vond ik dit forum. Helaas werk ik zelf niet meer, heb lang gewerkt als instrumentmaker met bijkomende natuur en scheikundige problemen.

Nu ben ik thuis bezig om een beregeningsysteem op te zetten en kom er met bepaalde situaties niet uit. (Door ziekte ben ik ook veel vergeten van mijn opleidingen)

De situatie is dat ik nu drie sprinklers op palen heb staan verbonden door een buis. De doorstroomsnelheid van de sprinklers is 6 liter per minuut. De buis heeft een diameter van 20 mm. Ik heb er nu een pomp op met een opbrengst van 40 liter per minuut. De eerste sprinkler werkt goed. De tweede kan ermee door, maar ik heb liever een hogere opbrengst. De derde sprinkler doet eigenlijk niets.

Nou is mijn vraag, waar zit het probleem. Heb ik een zwaardere pomp nodig (is aanwezig, maar neemt een hoop tijd om een buis in de rots-aarde te graven), is de diameter van de buis voldoende of moet ik met kranen gaan regelen welke sprinklers wanneer water krijgen.

Ik hoop dat jullie mij helpen willen, zodat ik een hoop tijd kan besparen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

verplaatst naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Ik heb er nu een pomp op met een opbrengst van 40 liter per minuut.
Als dat een centrifugaalpomp is zegt dat niet veel over het werkelijke debiet in een leidingsysteem. Die 40 L/min krijg je dan alleen bij een opvoerhoogte van 0 m maar in werkelijkheid zul je een opvoerhoogte van meerdere meters nodig hebben om het hoogteverschil tussen waterniveau en sprinklerkop plus de drukval (door de stromingsweerstand) over leidingen en sprinklerkop te overbruggen.

De fabrikant van de pomp moet een verband tussen debiet en opvoerhoogte geven in de vorm van een grafiek of tabel, anders komen we niet verder. Zoek dus documentatie of fabrikant en typenummer van de pomp(en) op.
De doorstroomsnelheid van de sprinklers is 6 liter per minuut.
Zelfde verhaal eigenlijk voor de sprinklers: 6 L/min zegt ook niks over het werkelijke debiet. Een sprinkler is in feite een gaatje en hoeveel water daar doorheen stroomt is afhankelijk van de voordruk: hoe meer druk des te meer debiet, en omgekeerd. Daarom dat die laatste sprinkler vrijwel niets doet: te weinig voordruk door het drukverlies over de lange leiding. Fabrikant moet een verband tussen voordruk en debiet kunnen geven in grafiek of tabel.
De buis heeft een diameter van 20 mm.
Is dat de buitendiameter? Wat we nodig hebben is de binnendiameter of wanddikte. Van welk materiaal is die buis gemaakt? Dit in verband met de te verwachten binnenwandruwheid.

Maak ook eens een schets van het hele systeem van waterbron via pomp en leidingen naar de sprinklers, met hoogteverschillen, leidinglengtes en diameters. Een gescande handschets is goed genoeg. Die kun je uploaden met de groene UPLOAD knop rechts onder het nieuwe berichten venster. Let wel op de bestandsgrootte.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Fred F. schreef:Als dat een centrifugaalpomp is zegt dat niet veel over het werkelijke debiet in een leidingsysteem. Die 40 L/min krijg je dan alleen bij een opvoerhoogte van 0 m maar in werkelijkheid zul je een opvoerhoogte van meerdere meters nodig hebben om het hoogteverschil tussen waterniveau en sprinklerkop plus de drukval (door de stromingsweerstand) over leidingen en sprinklerkop te overbruggen.

De fabrikant van de pomp moet een verband tussen debiet en opvoerhoogte geven in de vorm van een grafiek of tabel, anders komen we niet verder. Zoek dus documentatie of fabrikant en typenummer van de pomp(en) op.Zelfde verhaal eigenlijk voor de sprinklers: 6 L/min zegt ook niks over het werkelijke debiet. Een sprinkler is in feite een gaatje en hoeveel water daar doorheen stroomt is afhankelijk van de voordruk: hoe meer druk des te meer debiet, en omgekeerd. Daarom dat die laatste sprinkler vrijwel niets doet: te weinig voordruk door het drukverlies over de lange leiding. Fabrikant moet een verband tussen voordruk en debiet kunnen geven in grafiek of tabel.

Is dat de buitendiameter? Wat we nodig hebben is de binnendiameter of wanddikte. Van welk materiaal is die buis gemaakt? Dit in verband met de te verwachten binnenwandruwheid.

Maak ook eens een schets van het hele systeem van waterbron via pomp en leidingen naar de sprinklers, met hoogteverschillen, leidinglengtes en diameters. Een gescande handschets is goed genoeg. Die kun je uploaden met de groene UPLOAD knop rechts onder het nieuwe berichten venster. Let wel op de bestandsgrootte.
Hallo Fred F,

Ik zal op zoek gaan naar al de informatie en een tekening maken. Ik meld me weer met een paar dagen.

Heel erg bedankt alvast voor de informatie.

Berichten: 10

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Als dat een centrifugaalpomp is zegt dat niet veel over het werkelijke debiet in een leidingsysteem. Die 40 L/min krijg je dan alleen bij een opvoerhoogte van 0 m maar in werkelijkheid zul je een opvoerhoogte van meerdere meters nodig hebben om het hoogteverschil tussen waterniveau en sprinklerkop plus de drukval (door de stromingsweerstand) over leidingen en sprinklerkop te overbruggen.
Besten

De centrifugaal pomp heeft een debiet van 40 l/min bij een bepaalde opvoerhoogte en niet bij een opvoerhoogte van 0 m. Een pomp wordt altijd gespecificeerd met een debiet en een bijbehorende opvoerhoogte. Bij een opvoerhoogte van 0 m is in theorie de capaciteit oneindig.

teunis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Een pomp wordt altijd gespecificeerd met een debiet en een bijbehorende opvoerhoogte.
Nope. Een pomp heeft namelijk een debiet dat afhankelijk is van de opvoerhoogte. Bij een centrifugaalpomp worden meestal de maximale opvoerhoogte (waarbij er nagenoeg geen debiet meer is) en het maximale debiet (waarbij er nagenoeg geen opvoerhoogte meer mogelijk is) gegeven.

Als je dus op de doos leest Q= 20 m³/h en pmax= 15 mwk dan is er géén sprake van een debiet van 20 m³/h bij een opvoerhoogte van 15 meterwaterkolom, maar van een pomp waarvan de pompcurve er ongeveer zó uit zou kunnen zien:
pQ_curve.png
pQ_curve.png (3.31 KiB) 1432 keer bekeken
Er zijn dus een hele reeks debieten met elk hun bijbehorende opvoerhoogte mogelijk, die weergegeven worden in zo'n pompcurve.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Helaas is het zo dat fabrikanten op internet bij hun pompen het maximale debiet en de maximale opvoerhoogte samen vermelden waardoor leken de verkeerde pomp bestellen omdat ze menen dat beiden tegelijk optreden.

Zoals Jan vd Velde al schreef wordt die vermelde (maximale) opvoerhoogte alleen geleverd bij een debiet van 0 en is bij het vermelde (maximale) debiet de opvoerhoogte 0.

Zie ook dit topic over een fonteinsysteem waar ditzelfde probleem besproken werd.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Jan van de Velde schreef:Nope. Een pomp heeft namelijk een debiet dat afhankelijk is van de opvoerhoogte. Bij een centrifugaalpomp worden meestal de maximale opvoerhoogte (waarbij er nagenoeg geen debiet meer is) en het maximale debiet (waarbij er nagenoeg geen opvoerhoogte meer mogelijk is) gegeven.

Als je dus op de doos leest Q= 20 m³/h en pmax= 15 mwk dan is er géén sprake van een debiet van 20 m³/h bij een opvoerhoogte van 15 meterwaterkolom, maar van een pomp waarvan de pompcurve er ongeveer zó uit zou kunnen zien:

[attachment=8243:pQ_curve.png]

Er zijn dus een hele reeks debieten met elk hun bijbehorende opvoerhoogte mogelijk, die weergegeven worden in zo'n pompcurve.
Besten

Ja, ja zo heb ik het niet geleerd bij mijn ingenieurs buro.

Als wij een pomp specificeren dan geven we een debiet met een daarbij behorend opvoerhoogte

De fabrikant kan dan een pomp kiezen die daarbij past. Maw het punt Q, dP ligt ergens op de QH kromme, die je hierboven hebt geschetst. Q, dP zou bijvoorbeeld 15, 10 kunnen zijn).

Verder is het zo dat het maximum debiet 150% mag zijn van de gespecificeerde debiet (bij 0 opvoerhoogte).

De opvoerhoogte mag in dit geval niet meer zijn dan 120% van de gespecificeerde dP en dit is "shut-off head", zoals wij dat noemen.

Maar de pomp die in dit topic als onderwerp geldt, is natuurlijk een geleverde pomp waarbij de QH kromme wordt gedefinieerd door het debiet (40 l/min) bij dP is 0 en Q=0 bij dP is max.

teunis

Berichten: 10

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Fred F. schreef:Een sprinkler is in feite een gaatje en hoeveel water daar doorheen stroomt is afhankelijk van de voordruk: hoe meer druk des te meer debiet, en omgekeerd. Daarom dat die laatste sprinkler vrijwel niets doet: te weinig voordruk door het drukverlies over de lange leiding. Fabrikant moet een verband tussen voordruk en debiet kunnen geven in grafiek of tabel.

Is dat de buitendiameter? Wat we nodig hebben is de binnendiameter of wanddikte. Van welk materiaal is die buis gemaakt? Dit in verband met de te verwachten binnenwandruwheid.
Als een sprinkler systeem aangelegd moet worden dan is het van belang dat de drukval over de aanvoerleiding vrijwel nihil is tov de drukval over de sprinkler.

Zo kan je garanderen dat elke sprinkler ongeveer dezelfde hoeveelheid water levert onafhankelijk van de afstand tot de bron (oftewel de pomp).

teunis

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Ja, ja zo heb ik het niet geleerd bij mijn ingenieurs buro.

Als wij een pomp specificeren dan geven we een debiet met een daarbij behorend opvoerhoogte

De fabrikant kan dan een pomp kiezen die daarbij past. Maw het punt Q, dP ligt ergens op de QH kromme, die je hierboven hebt geschetst. Q, dP zou bijvoorbeeld 15, 10 kunnen zijn).

Verder is het zo dat het maximum debiet 150% mag zijn van de gespecificeerde debiet (bij 0 opvoerhoogte).

De opvoerhoogte mag in dit geval niet meer zijn dan 120% van de gespecificeerde dP en dit is "shut-off head", zoals wij dat noemen.
Correct, maar dan heb je het over industriële pompen die gespecificeerd worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Een onervaren particulier die voor zijn fontein, of zonnecollector op het dak, of wat dan ook, een pompje op een internetsite bestelt ziet daar bij elke pomp een debiet en een opvoerhoogte staan die beiden maximale waarden zijn die niet bij elkaar horen. Alleen degene die de moeite doet de documentatie van zo'n pompje op te zoeken vindt, als hij geluk heeft, een QH-kromme. En dan nog zullen de meesten niet begrijpen welk debiet dat pompje in hun systeem zal leveren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Fred F. schreef:Correct, maar dan heb je het over industriële pompen die gespecificeerd worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Een onervaren particulier die voor zijn fontein, of zonnecollector op het dak, of wat dan ook, een pompje op een internetsite bestelt ziet daar bij elke pomp een debiet en een opvoerhoogte staan die beiden maximale waarden zijn die niet bij elkaar horen. Alleen degene die de moeite doet de documentatie van zo'n pompje op te zoeken vindt, als hij geluk heeft, een QH-kromme. En dan nog zullen de meesten niet begrijpen welk debiet dat pompje in hun systeem zal leveren.
OK, dat laatste wist ik niet of dat besefte ik eigenlijk niet.

Weer wat geleerd, bedankt.

Groet teunis

Berichten: 10

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Querida schreef:De situatie is dat ik nu drie sprinklers op palen heb staan verbonden door een buis. De doorstroomsnelheid van de sprinklers is 6 liter per minuut. De buis heeft een diameter van 20 mm. Ik heb er nu een pomp op met een opbrengst van 40 liter per minuut. De eerste sprinkler werkt goed. De tweede kan ermee door, maar ik heb liever een hogere opbrengst. De derde sprinkler doet eigenlijk niets.

Nou is mijn vraag, waar zit het probleem. Heb ik een zwaardere pomp nodig (is aanwezig, maar neemt een hoop tijd om een buis in de rots-aarde te graven), is de diameter van de buis voldoende of moet ik met kranen gaan regelen welke sprinklers wanneer water krijgen.
Hoi Sprinkler enthousiasteling

Aangegeven wordt dat de sprinkler doorstroomsnelheid 6 l/min is. Maar wordt er ook aangegeven bij welke voordruk dat is?

Weet je ook wat de diameter van het gaatje in de sprinkler is?

teunis

Berichten: 6

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

teuniswolzak schreef:Hoi Sprinkler enthousiasteling

Aangegeven wordt dat de sprinkler doorstroomsnelheid 6 l/min is. Maar wordt er ook aangegeven bij welke voordruk dat is?

Weet je ook wat de diameter van het gaatje in de sprinkler is?

teunis
Ik heb me even een pad gebaand naar mijn pomp. Wat ik ervan kon lezen is:

Merk pomp: Pertax type PM45, Q (l/min) 5/35, H 35/9, H min 9, Hmax 40, HP 0,5, kW 0,37kW abs 0,49, V 230, A 2,3, 2800 t/min IP 44.

Er stonden nog een paar andere dingen bij, maar ik denk dat ik nu de belangrijkste heb.

De site is trouwens: Pentax pomp PM45

De pomp staat nu op 4 bar, geregeld via een drukmeter in de slang.

De slangen zijn Tyleen slangen (zwart kunststof), de buitenzijde is 20 mm en de binnenkant ca. 16 mm.

De sprinklers staan op ca. 1,5 m hoogte. De eerste staat nu nog op ca. 3 meter, maar die wil ik verlagen. Ik weet niet hoeveel dit uitmaakt, want de eerste sprinkler staat even hoog of wat lager dan mijn waterpomp. Mijn terrein loopt namelijk in het begin heel steil af en waar de sprinklers staan loopt het nog iets schuin af. Ze moeten 6 liter water per minuut geven bij een druk van ca. 3 bar.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen uitrekenen.

De pomp op "reserve" is een diepbronpomp.

Site: diepbronpomp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

De pomp staat nu op 4 bar, geregeld via een drukmeter in de slang.

...........

De sprinklers staan op ca. 1,5 m hoogte. De eerste staat nu nog op ca. 3 meter, maar die wil ik verlagen. Ik weet niet hoeveel dit uitmaakt, want de eerste sprinkler staat even hoog of wat lager dan mijn waterpomp. Mijn terrein loopt namelijk in het begin heel steil af en waar de sprinklers staan loopt het nog iets schuin af.
Ieder hoogteverschil maakt uit.

Zonder layout schets met hoogteverschillen is dit nog steeds niet erg duidelijk.

Uit welke waterbron zuigt de pomp het water? Een sloot of vijver of ondergronds, ofwat?

En wat is het hoogteverschil tussen dat waterniveau en elke sprinkler?

Hoe lang zijn de leidingen van waterbron naar pomp, en van pomp naar elk van de sprinklers?
Ze moeten 6 liter water per minuut geven bij een druk van ca. 3 bar.
Ik neem aan dat hier 3 bar overdruk bedoeld wordt?

Bij 3 * 6 = 18 L/min levert die PM45 pomp volgens de website een opvoerhoogte van 22 meter,

Afbeelding

dus tenzij het waterniveau in de waterbron meer dan 10 meter bóven de sprinklers ligt kun je die 3 bar overdruk wel vergeten met deze pomp
De pomp op "reserve" is een diepbronpomp.

Site: diepbronpomp
Welk typenummer?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Doorstroomsnelheid door een buis etc.

Welk typenummer?
en als je dan toch bezig bent: merk en type sprinkler?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer