Spankracht tussen twee rollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

Spankracht tussen twee rollen

Hallo,

ik heb hier een transportbaan en de riem wordt gespannen tussen 3 rollen. zie figuur

F1 ken ik en de hoeken phi 1,2,3 kan ik ook bepalen.

de rollen zijn gelagerd dus de wrijving is nauwelijks voelbaar

ik ben wat in de war met wat er hier op wiki staat: klik hier

dat je minder kracht moet uitoefenen om een grote kracht te verkrijgen snap ik wel maar is dit ook van toepassing in mijn geval?

ik dacht dat ik bvb F2 kon berekenen via de formule: cos(alfa) = F1/F2

en dan via F2 F3 berkenen en zo dan uiteindelijk F4, telkens rekening houdend met de wrijvingshoek en de hellingshoek
Bijlagen
SPANROLLEN.png
SPANROLLEN.png (10.4 KiB) 449 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht tussen twee rollen

denToffen schreef:ik ben wat in de war met wat er hier op wiki staat: klik hier

dat je minder kracht moet uitoefenen om een grote kracht te verkrijgen snap ik wel maar is dit ook van toepassing in mijn geval?
Alleen als je rollen aangedreven zijn. Dat is ook heel de clou van die kaapstaander die ze op wiki in dat plaatje laten zien. De vent die aan het touw trekt hoeft niet hard te trekken. Het werk wordt gedaan door de lieden die de spaken rondduwen en daarmee die staande rol aandrijven. Door de wrijvingskracht wordt hun kracht op de kabel overgebracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

dank u, ik begrijp wat jij bedoeld.

maar wat ik niet begrijp is dat in de formule voor de drukkracht twee keer F gebruikt wordt terwijl F en F' toch verschillend zijn omwille van de wrijving.

als ik ga trekken aan die kabel moet ik harder gaan trekken om die wrijvingshoek te overwinnen en dat vind ik niet weer in die formule. Had gehoopt dat iemand mij hierover meer info kan geven want niet alles wat op wiki staat is juist

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

denToffen schreef:dank u, ik begrijp wat jij bedoeld.

maar wat ik niet begrijp is dat in de formule voor de drukkracht twee keer F gebruikt wordt terwijl F en F' toch verschillend zijn omwille van de wrijving.

als ik ga trekken aan die kabel moet ik harder gaan trekken om die wrijvingshoek te overwinnen en dat vind ik niet weer in die formule. Had gehoopt dat iemand mij hierover meer info kan geven want niet alles wat op wiki staat is juist
als ik telkens de formule F2 = F1.e^(f.Phi) dus drie keer zou toepassen zou ik uiteindelijk de totale spankracht krijgen.

vb. kracht van 1000N over een hoek van Pi/2 en bij een wrijvingscoeff van 0,003 ( gelagerd)

ik kom dan een kracht uit van 1004N dus een stijging van 0,4% wat erg weinig is.

klopt mijn redenering?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht tussen twee rollen

denToffen schreef:dank u, ik begrijp wat jij bedoeld.

maar wat ik niet begrijp is dat in de formule voor de drukkracht twee keer F gebruikt wordt terwijl F en F' toch verschillend zijn omwille van de wrijving.
welke wrijving?
denToffen schreef:ik heb hier een transportbaan en de riem wordt gespannen tussen 3 rollen. zie figuur

F1 ken ik en de hoeken phi 1,2,3 kan ik ook bepalen.

de rollen zijn gelagerd dus de wrijving is nauwelijks voelbaar
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

Ok bijna geen wrijving maar ze is wel niet verwaarloosbaar. juist is juist

en wat die drukkracht betreft zal ik de grootste kracht gebruiken voor in de formule 2F.sin phi/2

weet wel niet of ik juist ben maarja, ik zal eens proberen de wrijving te berekenen zonder die speciale formule met constante e en zal wel zien wat er uit de bus komt. ik heb gewoon het gevoel dat, ondanks er bijna geen wrijving is, er toch wel harder moet getrokken worden door dat spanmechanisme omwille van die drukkrachten e.d

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht tussen twee rollen

Je stelt je probleem hoe langer hoe verwarder.

ik neem aan dat:

1) die band wordt aangedreven ergens links buiten dit plaatje door iets dat aan die band trekt, niet door die rollen die hier getoond worden?

2) de band rolt (dwz glijdt niet) over die spanrollen?

3) in de (lagers van de) rollen er wél enige rolwrijving is?

4) het een reële band is, dus er op elke rol vervorming plaatsvindt en dus ook inwendige wrijving IN die band optreedt. Zoals ook in een (zachte) autoband/fietsband kan dat dus ook extra arbeid vragen?

Zo ja, dan neemt van rechts naar links in dit plaatje de spankracht in de band toe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

vraag 1, 2 en 3 is correct.

wat je met reële band bedoeld weet ik niet maar door de drukkracht zullen de rollen idd gaan vervormen maar die vervorming zal nauwelijks optreden daar het over stalen rollen gaat met stevige as.

Wat ik graag had geweten is hoe ik de drukkracht bereken en de spankracht.

Vooral die drukformule op wiki is verwarrend omdat daar 2 maal dezelfde F wordt gebruikt maar ik neem aan dat dit de F is aan de motorkant.

Sorry als mijn uitleg verwarrend is maar ik ben ook in de war ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht tussen twee rollen

De drukkracht op elke rol hangt af van de spankracht(en).
resultantekracht.png
resultantekracht.png (5.29 KiB) 450 keer bekeken
gekker is dat niet, en gekker moet je het dus ook niet maken.

Voor een stilstaande rol zullen Fs1 en Fs2 gelijk zijn. Als de band met constante snelheid naar links beweegt (en de rol dus linksom draait) dan komt er een rechtsdraaiend moment van de rolweerstand van het rollager bij, dat zich vertaalt in een wrijvingskracht op de buitenzijde van de rol:
resultantekracht2.png
resultantekracht2.png (4.43 KiB) 449 keer bekeken
Daardoor wordt de resultante drukkracht op die rol natuurlijk ook een tikje anders:
resultantekracht3.png
resultantekracht3.png (7.03 KiB) 450 keer bekeken
Je zult dus gegevens voor het rolmoment van zo'n rol moeten gaan zoeken.

Het zou me overigens niets verbazen als de vervorming van de band als hij moet buigen en weer terug recht wordt een grotere invloed gaat hebben dan die rolwrijving. Zoiets is echter bij mijn weten nauwelijks (of niet) op voorhand te berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

Allright,

bedankt voor de verduidelijking. Ik was in de war en ben nu ontward. Nu kan ik weer verder met mijn eindeloos eindwerk ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht tussen twee rollen

http://de.wikipedia.org/wiki/Euler-Eytelwein-Formel

ter referentie voor een toekomstig geval
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 65

Re: Spankracht tussen twee rollen

haha. Die link dat ik hier geplaatst had bevat net hetzelfde. Nu is het wel in het Duits, is dit bedoeld om mijn Duits bij te schaven ;)

[intussen ben ik er al lang aan uit geraakt uiteraard ]

Reageer