Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Hey allemaal.

Ik zag dus een youtube filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=Q2iHj5q0yUc .

Deze man heeft een ongefilterde sigaret met een koud glas, als hij hierin de rook van de sigaret blaast zinkt het naar de bodem, en schenkt hij het uit over een tafel, en het blijft dan ook nog laag.

Mijn vraag is dus hoe kan dat?

Het heeft iets te maken met een bestandsdeel in de sigaret want anders moet het niet ongefilterd zijn.

Dus ik denk dat er 1 of meer bestandsdelen in de rook sneller afkoelt of dat die ene of meer bestandsdelen een grotere dichtheid hebben dan lucht als het afgekoeld is.

Weet iemand of mijn theorie klopt of dat het iets anders is?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Nee, het is gewoon dat de rook snel word afgekoeld en daarom naar beneden zakt. Het heeft niets met de bestandsdelen te maken, het kan zijn dat het gewoon makkelijker is zonder filter. Ongefilterd geeft waarschijnlijk ook meer rook.

Berichten: 555

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Heb het al getest en het glas hoeft zelfs niet koud te zijn als je maar traag blaast. Je mag trouwens ook niet inhaleren, dan is de rook 'te dun'.

Berichten: 141

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Nee, het is gewoon dat de rook snel word afgekoeld en daarom naar beneden zakt. Het heeft niets met de bestandsdelen te maken, het kan zijn dat het gewoon makkelijker is zonder filter. Ongefilterd geeft waarschijnlijk ook meer rook.
Ik begrijp dat wel.

Maar bijvoorbeeld om sulfur hexafluoride even zwaar te maken als lucht moet je het ook behoorlijk verwarmen.

Naja ik weet natuurlijk niet wat er allemaal in die sigaret zit behalve nicotine teer en wat je uitblaast dat daar CO inzit.

Ik weet trouwens niet of sulfur hexafluoride eerst condenseert of rijpt voordat het even zwaar is als lucht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Ik weet trouwens niet of sulfur hexafluoride eerst condenseert of rijpt voordat het even zwaar is als lucht.
zwavelhexafluoride is gewoon een heel zwaar molecuul (voor een gas toch zeker). Algemene eigenschap van alle gassen is dat er in een kubieke meter bij een zekere temperatuur áltijd evenveel moleculen zitten, ongeacht de soort gas. Wil je het SF6-gas dezelfde dichtheid geven als lucht (dat uit veel lichtere moleculen bestaat) dan zul je moeten zorgen dat er per kubieke meter veel minder moleculen zijn. En dat kan dus door het SF6 gas te verwarmen, zodat het uitzet.

Dat heeft dus niets uitstaande met condenseren of rijpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Wat je ziet is roetdeeltjes en teer zwevend in de lucht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwavelhexafluoride is een kleurloos gas, dat zie je dus niet. De meeste gassen zie je niet, zoals CO.

Berichten: 141

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Heb het al getest en het glas hoeft zelfs niet koud te zijn als je maar traag blaast. Je mag trouwens ook niet inhaleren, dan is de rook 'te dun'.
Wat is inhaleren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Hoe kan het dat sigarettenrook valt?

Even googlen en je weet het.

Zie bijv. hier.

Reageer