Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 299

Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Hoe bewijs je de afleidbaarheid van een functie in een interval?

De afleidbaarheid van een functie in een punt kan ik bewijzen door de definitie, maar de definitie van afleidbaarheid in een interval zegt dat de functie afleidbaar is in een interval als deze functie afleidbaar is in elk punt van het interval.

In mijn cursus staat op een bepaald moment als voorbeeld de functie |x|. Er staat: het is duidelijk dat deze functie afleidbaar is in ]-oneindig, 0[ en ]0,+oneindig[. En dan wordt bewezen dat ze ook afleidbaar is 0.

Maar hoe kan je nu bewijzen dat dit ook zo is voor R\{0}?

Berichten: 555

Re: Afleidbaarheid van een functie bewijzen

De |x| functie is niet afleidbaar in 0. Want stel f(x) = |x| dan
\(f'(x) = frac{|x|}{x} = \textpm 1\)
maar deze is duidelijk niet gedefinieerd in 0.

En over dat bewijzen, dat is toch al gebeurd door R\{0} op te spiltsen in positief en negatief...

Berichten: 299

Re: Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Eh ja sorry, |x| is idd niet afleidbaar in 0:p

Kun je wat meer uitleg geven waarom dit al bewezen is? Is een functie altijd afleidbaar in een punt waar het niet 0 wordt misschien?

Berichten: 555

Re: Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Sorry, even fout gelezen.

Je moet dus gewoon met de definitie van de afgeleide werken.

Daarbij moet je onderscheid maken tussen x>0 en x<0. Dan kan je het newtonquotiënt,
\(\frac{|x+h| - |x|}{h}\)
eenvoudig uitschrijven.

Je moet wel een voorwaarde opleggen op h, in een bepaald geval, om hiermee te kunnen rekenen. Welke denk je?

Berichten: 299

Re: Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Hmm, ik denk als x<0 dan mag h niet groter zijn dan -x en voor x>0 mag h niet kleiner zijn dan -x, maar dit is geen probleem aangezien h toch nadert naar 0. Juist?

Berichten: 555

Re: Afleidbaarheid van een functie bewijzen

Juistem. Voor allebei weliswaar. Want bij een gewone limiet staat er niet bij langs welke zijde. Dit impliceert dat de limiet langs links EN rechts moet bestaan.

Reageer